Eindelijk weer een SIAL

0
Leestijd: 2 minuten

Van 15 tot en met 19 oktober is er weer een SIAL, in Parijs uiteraard. Door de uitbraak van het coronavirus werd de editie van 2020 geannuleerd. Maar nu zijn de voorbereidingen voor de 2022-editie in volle gang. Groter dan ooit? “Nee, we mikken er niet op de grootste te zijn.”

De grootste levensmiddelenbeurs zijn is dus geen ambitie, aldus SIAL event director Audrey Ashworth, maar dat zou ook een lastige opgave worden. Want het directe gevaar van COVID lijkt weliswaar geweken (voorlopig althans), maar in China zijn er nog volop lockdowns en ook de oorlog in Oekraïne levert beperkingen op, met name voor Russische exposanten.

En Chinese en Russische exposanten hadden voorheen toch een aanzienlijk aandeel in het exposantentotaal. En of er bezoekers uit die landen naar SIAL komen is ook maar zeer de vraag. Ashworth: “Zeker als bezoekers van verder komen, wordt zo’n reis langer van tevoren gepland. De situatie in China is nog erg onzeker, terwijl het voor Russen vanwege de sancties op dit moment nauwelijks mogelijk is om naar het buitenland te reizen.”

Toch is de belangstelling voor de aanstaande editie van SIAL groot, weet Ashworth. “Wij kijken al vier jaar uit naar een nieuwe SIAL, maar je merkt ook aan mensen dat er behoefte is aan een fysieke beurs. Je leert er mensen door kennen en dat vergemakkelijkt het zakendoen. Persoonlijk contact blijft belangrijk. Echt zakendoen doe je niet digitaal.”

Natuurlijk werden er in de coronaperiode digitale alternatieven bedacht. Dat deed SIAL ook, maar specifiek voor een levensmiddelen geldt dat voelen, ruiken en proeven via een online beurs nou eenmaal niet gaat. “Plezier in eten blijft belangrijk. Dat geldt voor de consument, maar ook voor foodprofessionals”, aldus Ashworth.

Volgens Ashworth is de belangstelling vanuit Nederland dit jaar extra groot: “Er komen maar liefst 140 Nederlandse bedrijven waarvan 25% nieuwe exposanten. Althans, dat is de huidige stand van zaken. Na Frankrijk, Italië en Spanje is Nederland het grootste land qua exposanten tijdens de komende SIAL. We zien ook dat er relatief veel innovaties vanuit Nederland worden ingezonden.”

Naast de 7.200 exposanten uit 120 landen die op 250.000 m2 beursvloer naar verwachting zo’n 400.000 producten laten zien, biedt SIAL ook dit jaar een uitgebreid inhoudelijk programma waarin trends en ontwikkelingen centraal staan. “Daarin zullen meer dan ooit ook de uitdagingen voor de wereldwijde foodsector aandacht krijgen. Denk aan klimaatverandering, maar ook aan de impact van conflicten op de beschikbaarheid van voedsel voor een nog altijd groeiende wereldbevolking. Vandaar dat ‘Own the change’ het thema van deze SIAL is.”