Het EK voetbal na een week: Amazon Prime en ‘graag ander bier’

0
Leestijd: 3 minuten

Het EK voetbal is voor de levensmiddelensector doorgaans een feestje, met extra verkopen van bier, frisdrank, snacks et cetera. Maar dit EK is er veeleer een met incidenten. De KNVB en Jumbo zitten elkaar in de haren, De Portugese voetbalvedette Cristiano Ronaldo zorgt voor een ‘Coca-Cola-incident’, een dag later zorgt de Franse gelauwerde middenvelder Paul Pogba voor een ‘Heineken-incident’.

En wat ook opvalt: Amazon en Alibaba doen mee aan de reclame-explosie die je altijd rondom zo’n toernooi over je heen krijgt.

Eerst maar ’s dat eerste. Wie nu al flink wat wedstrijden heeft gezien en ook visueel afgeleid wordt door de elektronische reclameborden langs het veld, zal hebben gezien dat Alibaba een flinke adverteerder is. Deze techreus adverteert met het betaalmiddel Alipay. Doorgaans in het schrift zoals wij dat kennen, onze ‘Latijnse’ letters. Maar soms komt er op zo’n bord ook iets als dit voorbij… 打喷嚏 打喷嚏 打喷嚏. Nou, niet letterlijk dit, want een Chinees zal zien dat hier drie keer achter elkaar ‘niezen’ staat, maar het is wel anders dan jaren geleden. Toen had je geen advertentie-uitingen in het Chinese schrift op een EK of WK.

Opvallend ook zijn de reclameblokken rondom de wedstrijden en de vele voetbalpraatprogramma’s die eraan voorafgaan, met steevast Amazon als adverteerder. Niet voor het tv-kanaal Amazon – dat was eigenlijk tot nu toe het Amazon-onderdeel waar Amazon wel eens voor adverteerde op traditionele media. Nee, ditmaal voor ‘Amazon Prime Day’. Die is dit jaar niet in oktober, maar komende maandag en dinsdag, althans, in Nederland. ‘Prime Day’, oké, maar het zijn dus twee ‘Prime Days’. Hoe dan ook, de traditionele retail mag beseffen dat de stem van Amazon steeds luider wordt. Wellicht alleen maar tot aan komende maandag en dinsdag. Dat weten we pas komende woensdag.

En dan Cristiano Ronaldo en dat aan de kant schuiven van Coca-Cola-flesjes. Met het niet mis te verstane ‘agua’. Het flesje water dat erbij stond, schoof hij niet weg.

Oké, het kostte Coca-Cola een hoop beurswaarde, maar beursverlies en -winst zijn altijd tijdelijk en zolang als het duurt; voor hetzelfde geld staat dat Coca-Cola-aandeel over een week of drie weer gewoon op dezelfde stand als tot aan dit weekend. Maar wel een pijnlijk moment voor de medesponsor van dit toernooi.

Als het een gewoonte wordt onder topsporters om op momenten van tientallen tv-camera’s om hen heen suikerhoudende dranken af te wijzen, bij wijze van persoonlijke stellingname, dan kunnen we nog wat beleven.
Een gewoonte? Paul Pogba had een dag later zo’n zelfde persconferentie. Hij zette de Coca-Cola-flesjes niet aan de kant, maar er stond ook een bierflesje, met een voor ons, Nederlanders, zeer herkenbare kleur groen, en een rode ster. ‘No alcohol’, brabbelde hij.

Twee momenten die dan ongetwijfeld ‘sociale media doen ontploffen’, maar, ach, die ontploffen 365 keer per jaar, kouwe drukte.
Het zorgde dinsdagavond wel in een Belgisch voetbalpraatprogramma voor hilariteit. Te midden van een zestal ex-voetballers, trainers etc. liet de presentator het fragment zien.
Een van hen zegt iets als ‘ik geloof dat het Heineken is’.
Waarna de in België zeer bekende ex-Club Brugge-speler Gert Verheijen zachtjes zegt: ‘Dat zou ik ook aan de kant schuiven’.
Gelach alom: dat vieze bier van die Hollanders, ze begrijpen elkaar. Een seconde van Club AB Inbev tegen FC Heineken, met aan die tafel alleen supporters van Club AB Inbev.

Gistermiddag kwam op BNR Nieuwsradio een sportmarketingdeskundige aan het woord. Totaal ander geluid: Cristiano Ronaldo heeft zich danig vergaloppeerd, ‘het is niet chique’, hij heeft jarenlang reclame gemaakt voor KFC (uit de stal van PepsiCo, dus de rivaal van Coca-Cola van oudsher, en de beste man wijst er ook op dat het Portugese elftal het vorige EK voetbal won en dat daarna de hele selectie volgens hem een premie van ‘toernooisponsor’ Coca-Cola kreeg. En bij mijn weten heeft geen enkele speler dat bedrag geweigerd, aldus de sportmarketingdeskundige. Dus ook Ronaldo niet.

Wat hem betreft dus hoog tijd dat Ronaldo over een paar dagen tijdens weer zo’n moment met veel camera’s een flesje Coca-Cola aan zijn mond zet. Maar kouwe drukte blijft het.