Emmanuel Faber van Danone wil verder met plantaardig

0
Leestijd: 2 minuten

Emmanuel Faber, ceo van het grote Franse zuivelbedrijf Danone, zet steeds meer in op ‘zuivelvervangers’ en hij zorgt dat Danone investeert in een agrosector waarin koeien minder voor milieubelasting zorgen.

Dat blijkt uit een interview met hem in NRC Handelsblad. Faber maakt deel uit van een groepering van 180 politici, onderzoekers en ceo’s uit het bedrijfsleven, die bekijkt hoe er een economie zal kunnen ontstaan na de coronacrisis die in overeenstemming is met de Europese Green Deal. Dat is niet makkelijk, aldus Faber, want tijdens de crisis is er alles aan gelegen om de economie zo sterk en weerbaar mogelijk te houden en dan vallen verduurzamingsdoelen wel eens naar de achtergrond. Maar, aldus Faber, de coronacrisis zou kunnen worden aangegrepen om de Europese ‘import van eiwitrijk voedsel’ te verminderen.

Danone is het eerste beursgenoteerde voedingsbedrijf dat in aanmerking wil komen voor een zogeheten ‘B Corp’-certificaat (certificaten waaruit blijkt dat een bedrijf op alle mogelijke duurzaamheidsaspecten goed scoort). Momenteel zijn 17 dochterbedrijven van Danone al in het bezit van zo’n certificaat.

Danone is echter vooral zuivelproducent, en zuivel is dierlijk en komt van koeien, die het milieu belasten, bijvoorbeeld met hun scheten. Volgens Faber moet er in geheel Europa – en zeker in Nederland: “een dichtbevolt land, voor een groot deel onder zeeniveau, met veel van een bepaald soort, eenzijdige landbouw” – toe worden gewerkt naar ‘regeneratieve landbouw’, dus landbouw dat het milieu niet of minder schaadt en ook de omgeving niet of minder aantast. Bijvoorbeeld: minder koeien op één boerderij, de bodemgezondheid verbeteren en meer gras als veevoer gaan gebruiken dan soja (zeker als die ook weer geïmporteerd wordt). Al met al staat de Danone-ceo qua opvattingen dichter bij landbouwminister Schouten dan bij de protesterende boeren – die er maanden geleden niet alleen in Nederland waren, maar zeker ook in Frankrijk (Parijs was toen ook even vergeven van de trekkers).

Uit het interview met Emmanuel Faber blijkt ook dat Danone met de merken Alpro en Provamel de marktleider wereldwijd is in ‘plantaardige zuivel’, of anders: ‘zuivelvervangers’. In 2025 wil Danone de verkoop van zuivelvervangers verdrievoudigd hebben.