Emté/Golff: hogere identieke omzet

0
Leestijd: < 1 minuut

Vandaag maakt Sligro in een trading update bekend dat de omzet van de groep als geheel in het eerste kwartaal met 3,3% is toegenomen tot € 538 miljoen. Foodretail deed het daarbij relatief goed; weliswaar is er sprake van een omzetdaling, maar de identieke omzet steeg, bij Golff met 3%, bij Emté zelfs met 5,7%.

 

De omzetdaling bij foodretail beliep 1,6% en wordt veroorzaakt door het afstoten van winkels (15) aan Spar vorig jaar. In het eerste kwartaal van 2009 was Sligro namelijk nog actief met 138 winkels, het eerste kwartaal van dit jaar waren dat er nog 123.

 

De toename van de identieke consumentenomzet bij Emté en Golff in het eerste kwartaal beliep 4,9%. Emté realiseerde een groei van 5,7% en Golff van 3,0%. Deze stijging is volgens Sligro het resultaat van onder meer succesvolle commerciële acties en doorgevoerde verbeteringen op operationeel terrein. Bovendien werd de groei enigszins positief beïnvloed door een kalendereffect.

 

Volgens Sligro presteren Emté en Golff daarmee echter beter dan de markt. GfK-becijferde onlangs dat de totale supermarktomzet in het eerste kwartaal met 2,4% groeide. Gecorrigeerd voor het paaseffect (vorig jaar viel Pasen in het tweede kwartaal) bedroeg de omzetgroei 1,4%.

 

“In een zeer concurrerende omgeving met volop actie- en prijsdruk zijn wij tevreden over die omzetontwikkeling. Onze foodretailactiviteiten concentreren zich vooral op omzetgroei en uitvoering van het Masterplan Food retail”, aldus het Sligro-persbericht.