En nou: waarom Jumbo vooral geen Gorillas moet worden

0
Leestijd: 2 minuten

Dit zeggen we ‘volgende week’, in het hoofdredactionele commentaar van FoodPersonality juli-augustus, dat dus eind volgend komende week bij de lezers belandt: Mark Rutte, Femke Halsema, of wie dan ook… doe er wat aan. En dan hebben we het over alle Gorillas, Getirs, Flinks, Zapps en wat er in steeds meer grote steden niet allemaal bij is gekomen aan Tour de France-achtige eindsprintkandidaten met een boodschappenrugzak in hun nek. Je zou bijna zeggen: Jumbo, hou het alsjeblieft voorlopig bij de ploeg Jumbo-Visma.

Waarom? Omdat aan die oproep, die volgende week ‘bij u op de mat ligt’, al gehoor wordt gegeven.

Het Parool meldt dat GroenLinks-raadslid Elisabeth IJmker van de gemeenteraad van Amsterdam een motie heeft ingediend en die motie is door de raad aangenomen. Die motie houdt in: maatregelen nemen tegen ‘dat keihard zomaar door de stad fietsen’ en tegen de verpaupering van het straataanzicht door de komst van ‘dark stores’, met bijvoorbeeld afgeplakte winkelramen… het oogt bijna als leegstand.

Ook Walther Ploos van Amstel, lector stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam, waarschuwt: “De klant en het bedrijf profiteren van de risico’s die zij nemen, maar als ze onder een tram of auto komen, draait de samenleving op voor de kosten.”

Dat is trouwens maar de vraag, want in een reportage in Het Financieele Dagblad blijkt een partij als Getir dan weer uiterst voorzichtig met het zich aan regels houden, verkeersregels, welteverstaan, maar ook Getir wil ook vooral niet dat de bezorgers van die ‘onderkant-markt-zzp’ers’ blijven.

Niettemin, flitsbezorgers, leuk, disruptief, maar elke disruptieveling die groot werd, creëerde z’n eigen nieuwe probleem. Maaltijdbezorgers van Deliveroo en taxirijders van Uber gingen een nieuwe onderklasse vormen, AirBnB zorgde voor (nachtelijke) overlast in de bekende toeristische steden als Barcelona of Amsterdam, Facebook liet campagnes van Russische trollen toe tijdens de presidentsverkiezingen en voorafgaand aan het Brexit-referendum, en zo maar voort.

In dat ‘stuk van volgende week’ gebruiken we ook de woorden van Ploos van Amstel. ‘Elke dag moet een dark store 800 tot 1.000 bestellingen verwerken en leveren, om winst te maken. “Met spelende kinderen is dat doodeng”, zegt Ploos van Amstel.’

Vrachtwagens kregen ooit snelheidsbegrenzers. De karretjes van Picnic reden van meet af aan rustig.
Een bezorgbestelbus van Ah.nl of Jumbo.com houdt zich aan de max-snelheid. Nou alleen nog die zwart-groene Duitse en paars-gele Turkse rugzakwielrenners. Oké, ze stoten met de fiets geen CO2 uit, dat dan weer wel.