En nu is Amazon écht in Nederland

0
Leestijd: 2 minuten

Gisteren heeft Amazon in Nederland z’n eerste ‘logistieke gebouw’ geopend. Een bezorgcentrum. Amazon zelf noemt het een ‘delivery station’. Ja, maar dat is natuurlijk omdat ze dat in Seattle zo noemen. Het persbericht van Amazon klinkt vriendelijk, met een toon van behulpzaamheid als missie. Wat des te meer opvalt, is de enorme afmeting van dat bezorgcentrum. 8.500 m2 werkvloeroppervlak op 2,4 hectare en ernaast nog eens 2,2 hectare voor oplaadpalen voor zo’n 420 elektrische bestelwagens.

“We zijn verheugd dat we ons eerste delivery station lanceren in Nederland.” Aldus Roeland Donker, country manager van Amazon voor Nederland in het bijgaande persbericht. En: “Met de introductie van dit nieuwe delivery station wordt de bezorging aan onze klanten nog efficiënter.” Als iemand in een verklaring ‘nog’ gebruikt en daarna een vergrotende trap, dan weet je: hier is Mr. Propaganda aan het woord, maar dat is zeker niet voorbehouden aan Amazon. ‘Zodoende kunnen we de klant nóg beter bedienen’, die zin, daar kunnen ook Nederlandse supermarktketens ook wel wat van. Maar dat consumenten-op-de-wang-likken-jargon beheerst de techgigant dus ook al.

Wel moet Donker nog een communicatie- of een marcomjongere in dienst nemen die het Nederlands beheerst, want de zin ‘Naarmate de groei van ons bedrijf blijven we investeren’ is er een alsof een orderpicker een keuze heeft moeten maken in een dc waar allemaal woordjes verkeerd opgeslagen lagen. Maar kom, we kunnen gevoeglijk aannemen dat er nog aardig wat mensen bij zullen komen de komende jaren.

Maar nou dit. Een dc van 8.500 m2? Valt wel mee, toch? Nee. Het is geen dc. In het bezorgcentrum met de locatie Rozenburg-Schiphol wordt niks opgeslagen. Het is een sorteercentrum voor verzendingen, bedoeld voor de Randstad. Tot nu toe kregen Nederlandse consumenten die bij Amazon bestelden, hun artikelen vanuit Frankrijk en Duitsland, met name dat laatste land. Maar nu is er dus ten eerste een logistiek pand van Amazon in ons land en ten tweede, het is geen dc, maar alleen maar een sorteercentrum. En dan is 8.500 m2 toch weer een flinke bak.

Montea is het bedrijf dat dit bezorgcentrum voor Amazon heeft ontwikkeld. Volgens Montea omvat het terrein een perceel van 2,4 hectare voor dat bezorgcentrum en nog eens een perceel van 2,2 hectare, ruimte voor parkeergelegenheid en oplaadpalen in de toekomst voor zo’n 420 elektrische bestelwagens. Daar hebben we nog geen foto van (de foto bij dit bericht: bron: David Plas/Amazon), maar dat laat wel voelen dat Amazon toch geen graadje flinker is dan Bol.com, Picnic etc. Het is wel grotendeels non-food, en een beperkt aanbod levensmiddelen en Amazon zelf heeft het over 40 bestelauto’s, maar er is dus ruimte om dat bestelautopark tot tien keer zoveel uit te breiden.

In termen van de concurrentiestrijd gedacht: dit is nou zoiets waar Deen afgelopen februari bij zei: ‘dit moeten we niet meer gaan doen’.

Overigens zullen die bestelauto’s niet alleen maar Amazon-bestelauto’s zijn. Amazon blijft ook gebruik maken van PostNL, DHL en zelfstandige eenpitskoeriers die Amazon als klant willen. Amazon laat in het persbericht weten dat het verwacht dat het bedrijf volgend jaar over de hele wereld zo’n 10.000 elektrische bestelauto’s rond zal hebben rijden.