In Engeland staat het begrip ‘big four’ op omvallen

0
Leestijd: 2 minuten

Tesco, Sainsbury, Asda en Morrisons. Die vier, dat waren decennialang de big four van de Britse supermarktsector. En dat is nu nog steeds zo. Maar; als de inflatie aanhoudt zoals de afgelopen maanden en de consument in extreme zin op zoek blijft naar besparingen op levensmiddelen, dan gaat Aldi straks wellicht de nieuwe nummer vier uit die ‘big four’ worden. En of de Britten het dan nog zo zullen noemen, met een ‘German’ in de top-4? Dat betwijfelen we.

Want wat blijkt? Het marktaandeel van Morrison (foto: van het jaarverslag van Morrisons, bron: Morrisons) is naar 9,3% gezakt. En het marktaandeel van Aldi is momenteel naar 9,1% gestegen. Dat blijkt uit de laatste cijfers van marktonderzoeker Kantar. Die cijfers stammen van 7 augustus en hebben betrekking op de voorgaande twaalf weken.

De marktaandelen van Tesco, Sainsbury, Asda en Morrisons bij elkaar waren ooit nog goed voor ruim 80% van de Britse markt. Sinds kort hebben deze vier nu minder van 65% van de markt in handen. Het marktaandeel van Tesco is 26,9%, van Sainsbury 14,8%, van Asda 13,9% en als gezegd van Morrisons 9,3%.

Aldi en Lidl begonnen jaren geleden in de Britse markt, eerst als een tweetal zwarte schapen, maar ooit heeft zowel Aldi – in dit geval Aldi Süd – als Lidl besloten ‘Engeland niet meer zomaar erbij te doen’ en werd vol ingezet op – zeg – ‘het alternatief voor dure supers’. Lange tijd golden met name Tesco en Sainsbury als onneembare vestingen in de Britse markt en als voorbeeld voor andere foodretailers.

Maar die tijd is voorbij, al een jaar of tien. En elk van die big four had zo z’n eigen sores. Tesco is allang niet meer die alsmaar groeiende marktleider die het in de jaren negentig werd en was. Sainsbury probeerde te fuseren, met Asda, met Morrisons, maar het ging allemaal niet door. Asda leek lange tijd sterk te staan als de ‘Britse dochter’ van Walmart, maar Walmart ontdeed er zich van en sindsdien is het bedrijf dolend. Morrisons kende enkele jaren een bloeitijd onder de Nederlander Marc Bolland, maar gleed daarna weer weg.

En deze periode – inflatie, haperende toeleveringsketens, prijsstijgingen van grondstoffen, personeel etc. – blijkt het geworstel nog erger te worden. Aldi heeft momenteel dus als gezegd 9,1% marktaandeel en Lidl 7,0%. Die van Tesco, Sainsbury, Asda en Morrisons zijn dalend, die van Aldi en Lidl zijn stijgend.

Bij de dalers moet vooral Morrisons flink inleveren, met een omzetdaling van 4,9% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Aldi heeft vergeleken met dezelfde periode in 2021 een omzetgroei van 14,4% meegemaakt, Lidl zelfs een omzetgroei van 17,9%.