Enrico-Glasbest neemt Bertolli over van Unilever

0
Leestijd: 2 minuten

Enrico-Glasbest, leverancier van delicatessen, sauzen, olijven etc. aan de supermarkt, heeft Bertolli overgenomen van Unilever. De overname houdt in dat Enrico-Glasbest de merkrechten van de Bertolli-licentie en artikelen als pesto, mayonaise en de pastasauzen voor de Europese markt overneemt. Unilever heeft andere Bertolli-onderdelen al jaren geleden aan andere partijen verkocht, zoals de olijfolie van Bertolli aan DeOleo en de bak-en-braadproducten aan Upfield, dat tot enkele jaren terug de wit- en geelvettendivisie van Unilever zelf was, maar aan investeringsreus KKR werd verkocht. Het merk Bertolli is overigens weer in handen van een andere partij, het Japanse Mizkan Group.

In een persbericht van Enrico-Glasbest wordt uitgelegd dat het initiatief van deze overname bij Jet van Koten en Aleks Fiege ligt. Dat zijn twee Unilever-medewerkers die in het verleden nauw betrokken waren bij Bertolli binnen het concern. Van Koten werkte tot 2015 bij Unilever, Fiege tot 2018. Beiden vervulden daarna verschillende functies binnen en buiten de sector, al dan niet op interimbasis.

Enrico-Glasbest is een leverancier van delicatessen van veelal mediterrane komaf. Enkele jaren terug vormden Enrico en Glasbest samen een nieuw bedrijf, enkele jaren later kwam investeringsmaatschappij Victus erbij als mede-eigenaar om een strategie van ‘buy and build’ mogelijk te maken.

Volgens algemeen directeur Robin Heetkamp van Enrico-Glasbest passen de artikelen van Bertolli goed binnen het aanbod van Enrico-Glasbest. Fiege en Van Koten melden in het bericht dat zij potentieel zien om, “met meer aandacht en investeringen in kwaliteit, innovatie en marketing, meer waarde te gaan creëren”. En noemen Enrico-Glasbest een “ideaal huis om dit mooie merk weer tot bloei te brengen”.

De jaaromzet van Enrico-Glasbest zal na de overname zo’n € 50 miljoen omvatten. Er worden in de transactie geen personeel en geen productielocaties overgenomen, de productie van de Bertolli-artikelen blijft bij de producenten die die nu maken. De overname wordt financieel mogelijk gemaakt door Victus, het management van Enrico-Glasbest en Rabobank.

Het managementteam van Enrico-Glasbest wordt momenteel gevormd door Robin Heetkamp (algemeen directeur), Andrea Groot Wassink (financieel directeur), Peter Boer (directeur verkoop & export) en Frank van Mansum (directeur inkoop), maar na de overname zullen Jet van Koten als commercieel directeur en Aleks Fiege als directeur marketing en ‘new product development’ daaraan worden toegevoegd. Omwille van een soepele integratie is een overgangsperiode van zes maanden overeengekomen, waarin Unilever de verkoop en operatie voor Bertolli blijft verzorgen.