Er komt weer schot in bij de ACM en duurzaamheid

0
Leestijd: 2 minuten

Ruim vijf jaar geleden schoot de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de ‘Kip van Morgen’ af. En kwaad dat de hele sector was! Vervolgens kwamen verschillende formules met ‘ieder z’n eigen’ duurzame kip. En jaren erna meldde de ACM en het ministerie van EZ dat er ruimte mocht komen voor collectieve duurzaamheidsinitiatieven. Eergisteren maakte de ACM een volgende stap bekend: er is een ‘leidraad’. We kunnen ‘m downloaden. En: graag reageren, tot 20 oktober.

De ACM heeft afgelopen dinsdag bekendgemaakt het een ‘concept-leidraad duurzaamheidsclaims’ heeft opgesteld. Het is een concept, de uiteindelijke versie wordt nog aangepast. Iedereen die wil meebepalen of meedenken over duurzaamheidsclaims en mededinging, en zeker ook collectieve duurzaamheidsinitiatieven, is uitgenodigd om te reageren. Tot 20 oktober. Daarna komt de ACM met een eindversie.

Die ‘leidraad’ bevat zogeheten ‘vuistregels’ voor duurzaamheidsclaims die bedrijven gebruiken bij de verkoop van producten en diensten. Het doel: dat bedrijven goed en volledig de consument informeren over de duurzaamheid van artikelen of diensten.

Even ter herinnering: de Kip van Morgen werd destijds afgeschoten, niet omdat-ie niet duurzaam genoeg zou zijn, maar omdat het voor de ACM niet duidelijk genoeg was waarom de prijs die de branche ervoor wilde vragen, zoveel hoger moest zijn dan voor vergelijkbare kip. De prijs was niet voldoende ‘hard gemaakt’, aldus de ACM destijds. Nu is er alsnog ruimte voor duurzaamheidsinitiatieven, collectief of niet, maar het is er, aldus het persbericht, de ACM om te doen dat consumenten de duurzaamheidsclaims ook echt kunnen vertrouwen. Want de consument kan dat niet controleren.

En wat zijn dan die vuistregels?
1/ Maak duidelijk welk duurzaamheidsvoordeel het product heeft
2/ Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en hou ze actueel
3/ Vergelijkingen met andere producten, diensten of bedrijven moeten eerlijk zijn
4/ Wees eerlijk en concreet over de duurzaamheidsinspanningen van uw bedrijf
5/ Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend. Wordt vervolgd.