Fast Movers Congres

0
Vechtsportachtige bewegingen, onder luid geroep van onverstaanbare woorden. Vuurspuwende blik in de ogen, op het moorddadige af; een ‘hakka’ met alle congresgangers. Maar ook met een huifkar door het land van Cuijk, om dan van AH To Go-directeur Jan Willem Dockheer te horen dat de Nederlandse sector zich eens flink in big tech moet gaan verdiepen. Het Fast Movers Congres is een congres van uitersten.
‘Groei’, dat is het centrale thema van dit Fast Movers Congres en voor Jan Willem Dockheer, bij AH de hoofdverantwoordelijke voor AH To Go, moet dat niet zo’n moeilijk thema zijn. Want ook AH To Go gaat groeien. “Ik denk dat we dan drie keer zo groot zullen zijn”, was althans zijn antwoord op de vraag ‘waar denk je dat AH To Go over vijf jaar staat’ van iemand uit de zaal.
Maar Dockheer is realist genoeg om te beseffen dat het niet vanzelf zal gaan. De trends zitten hartstikke mee: de mobiele consument, altijd onderweg, behoefte aan een snelle oplossing, de recessie is ver weg, de wens van snel-naar-binnen-snel-naar-buiten, het AH To Go-aanbod is ook steeds meer een antwoord op een evenwicht tussen lekker en gezond in plaats van de zoveelste snack waar de gebruiker naderhand spijt van krijgt. En AH To Go mag toch wel als dé conveniencevariant van Nederland worden gezien; van AH en met flink wat vestigingen in grote steden overal in het land.
Fast Movers Congres - huifkartocht
Oké, de trends zitten hartstikke mee. Maar de concurrentie niet, tenminste, de concurrentie op afstand niet. Daarmee doelde Dockheer op de grootheden die nu nog niet of nauwelijks in Nederland het spel meespelen, Amazon, Tencent, Alibaba, de grote knapen met miljarden aan reserves, die zomaar kunnen besluiten om in welk land dan ook aan dominantie te kunnen gaan werken. In Nederland is dat nog niet zo, dus ook dat is een meevaller, maar deze opmerking van Dockheer was wel illustratief voor zijn werk: “Ik mag dan een retailer zijn, maar ik ben eigenlijk veel meer bezig om me me telkens opnieuw in nieuwe technologie te verdiepen.”
Deze zomer gaan Dockheer en z’n team een AH To Go in Amsterdam openen waar de klant niet meer aan een kassa hoeft te staan. Bij AH To Go intern wordt al volop getest. Maar Dockheer kraait bepaald geen victorie, tot drie keer toe zei hij: “We staan met 1-0 achter.”
Dat moeten we niet opvatten als: dat AH op een achterstand staat die niet meer goed te maken is, zeker niet als je bedenkt dat het nog maar de vraag of Amazon en de hele Chinese bende in Nederland iets wil en of dat dan meteen hier zal aanslaan. Maar het ging Dockheer om een besef: het technologische innovatietempo van de grote tech- annex retailbedrijven uit de VS en China is naar zijn idee ongekend, en Ahold Delhaize is eraan gehouden om dat tempo bij te benen of er een ander antwoord op te verzinnen. Met een griezelige afbeelding van Dockheer, voor iedereen die denkt dat ‘mensen blijven altijd naar winkels komen’ het enige mogelijk toekomstscenario zal zijn. Hij liet een pijl zien die vooral op ‘emerging’ markten als China van toepassing is, maar niet alleen daar; een pijl van ‘singlechannel retailing’, naar ‘multichannel retailing’, naar ‘omnichannel retailing, naar ‘algorithmic retailing’.

Fast Movers Congres - diner

“Alibaba, dat is straks broccoli bestellen en die is dan in tien minuten bij je voordeur.”
En daarbij: wat voor Ahold Delhaize een doel kan zijn, kan voor de grote techbedrijven een middel zijn, en hoe win je die strijd, tegen zulke grote reuzen, met zoveel vernieuwingsdrift? “Daar moet ik voortdurend over nadenken.” Experimenten is dan ook het credo. “Wij lijken in Nederland groot, maar we zijn niet zo groot. We moeten mee met die wedstrijd machine learning. En als er iets niet goed gaat met alle ideeën waar we aan werken, dan is dat helemaal niet zo erg. We moeten met die techontwikkeling bezig blijven.”

En Dockheer was ook – naar ons idee dan – de eerste die een even ontnuchterend als helder antwoord had op de slimme vraag van dagvoorzitter Jort Kelder, over waarom AH To Go in Duitsland gestopt was. “We konden in Duitsland geen eindspel spelen.” En dan dit nog: voor iedereen die nog in traditionele segmenteringen denkt, van opleiding tot inkomen tot etc. “Ik denk niet meer in doelgroepen, ik denk alleen nog in individuen.”
Lees in FoodPersonality ook over de bijzondere bijdragen op het Fast Movers Congres van Sander Evers (Superunie), Michel Schaeffer (ex-Bol.com), Rodney van den Hengel (Heilige Boontjes) en Roger Loo (KraftHeinz).