Food retail sterk in de storm
Food retail sterk in de storm Shelflife

Food retail sterk in de storm

· leestijd 2 minuten Algemeen
‘Sterk in de storm’, zo luidde ooit het credo van de economische faculteit van Erasmus toen ik daar net ging werken. Gezeten op de 16de verdieping van de betonnen bak van Quist had ik een ongeëvenaard uitzicht over Rotterdam. In een filosofische bui heb ik me wel eens gebogen over het credo, maar vond het eigenlijk niet zo bijzonder. Nu, zo’n 25 jaar later, is dat anders. Want gestormd heeft het, de grootste crisis sinds decennia is in Nederland nauwelijks achter de rug of de volgende dient zich al weer aan.
Grondstofmarkten imploderen omdat een deel van de vraag uit China wegvalt en ook de olieprijs lijkt de komende jaren niet meer in de buurt van de $ 50 per ‘barrel’ te komen. Beurzen klappen in elkaar en zelfs Shell en BP, iconen uit de oude economie, lijken te wankelen. Maar ook de retail krijgt forse tikken. Mede door de opkomst van partijen als Amazon en Zalando zakken oude giganten, zoals V&D en Macintosh, door de knieën. De lijst met omgevallen winkelketens is inmiddels niet meer bij te houden. Ja, de retail is in transitie en niet zo’n beetje ook. De toenemende leegstand in de winkelcentra en binnensteden is een triest gevolg van transitie. Want transitie heeft mooie kanten, maar is bovenal verwoestend als een tornado.
Maar wie staat er dan nog sterk in die storm? Welke huizen staan nog fier overeind? Want het is niet overal kommer en kwel. Hoe staat de foodsector ervoor? Onze voedselverwerkende industrie laat jaar op jaar fantastische cijfers zien, mede gedreven door een geweldig sterke agrisector, die alleen al verantwoordelijk is voor de helft van het overschot op de handelsbalans. En ook de food retail doet het fantastisch. Crisis? Misschien, maar met een stevigere focus op efficiency heeft men netjes meebewogen met de economie.
Maar men heeft meer dan dat gedaan: juist nu, na zeven jaren van economische tegenspoed, blijkt dat de food retail groeit en bloeit. De bezuinigingen hebben niet geleid tot de veel voorspelde kaalslag, integendeel, de crisis heeft juist de inventiviteit aangewakkerd. Want kijk maar eens wat er ontwikkeld is de laatste jaren: een fantastisch Plus Briljant-concept, de nieuwe AH XL’s, Jumbo Foodmarkt, Deka World of Food, de nieuwe Emté’s en wat te denken van de nieuwe regionaal gewortelde Jan Linders? Stuk voor stuk Vakwerk met de grote V. En dan heb ik het nog niet eens over de online- en omnichannel-initiatieven van Hoogvliet, AH.nl en Boni (Picnic), en ongetwijfeld vergeet ik er nog een aantal. Food geeft niet op, food geeft niet af. Men heeft de koe bij de horens gevat en is blijven experimenteren en innoveren.
En ja, als in andere sectoren dan ketens omvallen (V&D met La Place erbij) of groeikapitaal te kort komen (bol.com), dan zijn het de ‘oude reuzen’ die toeslaan. Als slimme koopmannen hebben ze gewacht tot het sluiten van de markt en toegeslagen toen het fruit goedkoop van de hand ging. AH heeft met bol.com de juiste expertise in huis gehaald voor het online-kanaal en Jumbo heeft wederom laten zien dat het beste ‘dealteam’ toch echt in Veghel huist door La Place voor menige concurrent weg te kapen.
En zo zet Jumbo weer een stap in het verbinden van food retail met foodservice.
En ja, daar mogen we best een beetje trots op zijn, met z’n allen, want de nuchterheid in de foodsector heeft ons ver gebracht. We waren sterk in de storm! En laten we dat koesteren. Nou ja, voor eventjes dan, want morgen moeten we er weer staan. Zoals altijd, zoals het hoort.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.