FoodAwards 2021: Innoveren in het coronajaar

0
Leestijd: 3 minuten

Welke introducties uit ‘coronajaar’ 2020 verdienen een FoodAward? Die vraag gaan consumenten en het Retailcollege de komende weken beantwoorden. De vakjury bepaalt ook welke introductie straks als winnaar van de FoodTopAward een plaatsje krijgt in de Hall of Fame van de FoodAwards.

Dat 2020 een bijzonder jaar was is een understatement. De uitbraak van het coronavirus zorgde behalve voor een acute gezondheidscrises voor grote maatschappelijke ontwrichting. De voedselvoorziening kwam nagenoeg volledig bij de supermarkten te liggen die zich dan ook concentreerden op gevuld houden van de schappen. Wat doet dat voor de stroom nieuwe producten die jaarlijks zijn weg naar de supermarkt vindt? Na de aanvankelijke paniek en hamsterperiode probeerden veel supermarkten de draad weer op te pakken, maar van een normaal introductiejaar kon geen sprake zijn. Introducties werden uitgesteld (maar soms juist ook vervroegd). Van de gebruikelijke ondersteuning van nieuwe producten op de winkelvloer kon geen sprake zijn. Er moest letterlijk ruimte gemaakt worden voor de anderhalve metermaatregelen. En zo moest 2020 wel een ongebruikelijk introductiejaar worden.

Geen hoge verwachtingen

Bij de Top-30 Toetreders, de jaarlijkse ranglijst van nieuwe leveranciers en merken in het supermarktkanaal, die FoodPersonality afgelopen december publiceerde was al een afwijkend beeld zichtbaar: er waren in 2020 verhoudingsgewijs veel conserven, diepvriesproducten, toiletpapier en persoonlijke hygiëneproducten bijgekomen. Het innovatieve gehalte was bovendien uiterst beperkt. Toen IRI begin dit jaar klaar was met de inventarisatie van alle introducties van vorig jaar waren de verwachtingen dan ook niet bijzonder hoog gespannen. De introductielijst zoals die aan het Retailcollege, de jury van de FoodAwards, werd voorgelegd viel echter alleszins mee. Anders gezegd, ook in de jaren voorafgaand aan coronajaar 2020 was de jury lang niet altijd onder de indruk van de innovaties van fabrikanten.

De 'routekaart' van de FoodAwards
1. Op verzoek van FoodPersonality verzamelt IRI aan begin van het jaar de introducties van het voorgaande introductiejaar. Op basis van EAN-codes worden nieuwe of sterk vernieuwde producten van enige omvang in kaart gebracht. Op die manier ontstaat een longlist met vele honderden producten.

2. FoodPersonality bepaalt in samenspraak met het Retailcollege, de jury van de FoodAwards, hoeveel introducties genomineerd worden en welke dat zijn. Er wordt los van categorieën genomineerd en daardoor kunnen sommige productgroepen ontbreken, bijvoorbeeld bij gebrek aan succesvolle of innovatieve introducties. Het Retailcollege brengt bij het nomineren criteria in zoals omzet, marge, innovatief gehalte, ondersteuning en waarde voor de categorie. Producten met selectieve distributie moeten bij tenminste twee van de drie vertegenwoordigde inkoopblokken (AH, Jumbo, Superunie) opgenomen zijn om genomineerd te kunnen worden. Hieruit ontstaat de lijst van genomineerden voor de FoodAwards die dit jaar 77 producten omvat.

3. FoodPersonality vraagt aan de fabrikanten of leveranciers van de genomineerde producenten of zij willen participeren in een campagne waarin consumenten wordt gevraagd op genomineerde producten te stemmen. Deze consumentenactie vindt dit jaar weer plaats op tal van consumentenwebsites, nieuwsbrieven, Facebook, culinair tijdschrift Foodies, kooktijdschrift Koken & Genieten, Supermarkt.team en uiteraard op www.foodawards.nl. Behalve met hun stem kunnen consumenten ook hun waardering voor een product tot uitdrukking kunnen brengen door de mogelijkheid een product van één tot vijf sterren te geven.

4. Het Retailcollege bepaalt na afloop van de consumentenactie en mede op basis van de uitslag daarvan hoeveel FoodAwards er worden uitgereikt en welke dat zijn. Daarnaast wordt besloten of de zogeheten FoodQualityAward, ter beloning van bijzondere initiatieven van fabrikanten en leveranciers wordt uitgereikt. Tenslotte besluit het Retailcollege welk product van alle introducties uit het voorgaande jaar het beste was en wordt beloond met de FoodTopAward.

Uiteindelijk nomineerde het Retailcollege – bestaande uit Thomas Douqué (buying manager Branded Goods bij Superunie), Michel Engelbertink (unitmanager Brood & Beleg bij Jumbo) en Jort Scholten (vice-president Merchandising & Sourcing bij Albert Heijn) – 77 vorig jaar geïntroduceerde producten voor een FoodAward en dat waren er zelfs 14 meer dan een jaar eerder.

Desinfecteren én genieten

Wat kan er gezegd worden over de producten die in het kader van deze inmiddels 33e editie van de FoodAwards genomineerd zijn? Om te beginnen dat bestaande trends ondanks of dankzij corona doorzetten met vegetarisch/vegan (Auf Wieder Schnitzel / Spice Blends voor Vega) als bekend voorbeeld. Echt nieuw is de opkomst van hard seltzers (White Claw / Carlett Elix Organic) en het (mogelijk) ontstaan van een nieuw segment in de categorie alcoholische dranken. Opvallend zijn natuurlijk ook de producten die direct verband lijken te houden met de coronapandemie zoals desinfecterende reinigingsmiddelen (Ajax / Blue Wonder). En met Starbucks koffie voor thuis als winnaar van de FoodTopAward 2020 nog in het achterhoofd springt een premium koffieconcept als D.E. Café natuurlijk ook in het oog. Thuis genieten was het afgelopen jaar immers een van de weinige resterende opties voor consumenten. Maar dat kon met een hele reeks van genomineerde producten. Kijk voor een overzicht van de nominaties daarom op www.foodaward.nl