FoodAwards 2022: 3x diepvries

0
Leestijd: 3 minuten

Maar liefst drie diepvriesproducten werden afgelopen maand met een FoodAward beloond: Katja IJs, Magnum Double Gold Caramel Billionaire en Mora Cheese Bites. De diepvriescategorie presteert – onder meer geholpen door de coronacrisis – goed, maar de winnende diepvriesproducten borduren voort op trends die al langer voor groei zorgen in ‘vriesvers’.

Met name ijs timmert al jaren aan de weg. Daarin is Unilever met name met de merken Magnum en Ben & Jerry’s toonaangevend. Unilever won al eerder awards met Magnum en ook dit jaar kon de jury van de FoodAwards niet om het succes van de variant van agelopen jaar – Magnum Double Gold Caramel Billionaire – heen.

Jurylid Jort Scholten (Albert Heijn) verwoordde het als volgt: “Als een product zoveel waarde toevoegt, dan geldt het als innovatie. Unilever heeft dit segment gebouwd en ervoor gezorgd dat ijs met dit soort introducties jaarrond relevant is.” Dat kon Daan Huijnen, sales director Superunie bij Unilever, die samen met Joost Houben, vice president customer development Retail, OOH & eCommerce, de prijs in ontvangst nam, alleen maar beamen.

Huijnen wist nog te vertellen dat Magnum alweer sinds 1989 op de markt is en voor het eerst in België werd geïntroduceerd. Maar het succes is niet vanzelfsprekend. “De consument verwacht elk jaar iets waarmee de verwachtingen overtroffen worden. Dat wordt natuurlijk steeds iets lastiger.”

Een FoodAward voor Katja IJs. V.l.n.r. Jeroen van Eunen, (managing director), Floortje Sjoer (brand manager Katja) en Laura Wanders (productmanager)

Het grote succes van Magnum en de populariteit van ijs bracht zoetwarenfabrikant Katja Fassin er vorig jaar toe het ook in de ijscategorie te proberen. Met ijs dat past bij het merk Katja wist het bedrijf zich te onderscheiden in het ijsaanbod en dat viel ook de jury op. Scholten: “Katja heeft hiermee haar nek uitgestoken, terwijl het toch dicht bij haar heritage in suikerwerk blijft.

En dan was er nog een FoodAward voor Mora Chees Bites voor Van Geloven. Ook die prijs kwam niet uit de lucht vallen. Mora – groot geworden met diepvriesfrituursnacks – is sinds een aantal jaren uiterst succesvol met snacks die geschikt zijn voor oven en Airfryer. En steeds vaker zijn die snacks vegetarisch (zie onder meer de samenwerking met de Vegetarische Slager). Mora Chees Bites passen volledig in die ontwikkeling.

Trade marketing manager Milou Velis legt aan presentator Joep Stassen uit wat het succes van Mora Cheese Bites is. Links: managing director Jan Aaltzen Linde van Van Geloven.

Jurylid Thomas Douqué (Superunie) noemde de introductie van Mora Cheese Bites een teken van de tijd en vond het knap hoe Van Geloven de traditionale categorie van diepvriessnacks aan het omvormen is. “Knap hoe het bedrijf dat met Mora als merk voor de massa weet te doen. “Trends populariseren is wat we met Mora doen. De kunst is dat op een voor het merk geloofwaardige manier te doen. Dat is met onze Chees Bites opnieuw goed gelukt”, aldus trade marketing manager Milou Velis.