FoodAwards 2022: veel grote introducties

0
Leestijd: < 1 minuut

Hoewel de jury van de FoodAwards altijd oogt heeft voor kleine(re) partijen die met vernieuwende producten het supermarktassortiment aantrekkelijker maken, is het onmiskenbaar dat met name grote(re) partijen met hun introducties meer impact hebben op de markt. Dit jaar behoren vijf van de winnende introducties tot de 20 grootste introducties van het afgelopen jaar.

Birra Moretti van Heineken – winnaar van een FoodAward maar ook winnaar van de FoodTopAward – illustreert uitstekend een ontwikkeling die marktonderzoeker IRI al jaren waarneemt: grote spelers met grote A-merken hebben de meeste impact op de innovatieomzet van supermarkten. Immers, Birra Moretti was het afgelopen jaar de introductie die van alle nieuw gelanceerde producten de meeste omzet wist te genereren.

De andere vier – Magnum Double Gold Billionaire (Unilever), Mora Cheesebites (Van Geloven), Johma Beenham-honing-mosterdsalade (Signature Foods) en Venco Choco D’rop (Cloetta) – behoren allemaal tot de 20 grootste introducties van 2021 zoals die jaarlijks door IRI worden geïnventariseerd.

Niet dat de overige winnende producten afkomstig waren van uitsluitend kleine bedrijven, want zo kunnen we bedrijven als Procter & Gamble (Lenór Zeebries In-Wash), Mondelez (LU Bastogne Kruidnoten), maar toch ook Bolletje (Bolletje Groentecrackers) toch moeilijk kwalificeren. En ook deze introducties genereerden het afgelopen jaar aanzienlijke omzetten.

Overigens groeit de omzet uit innovaties in supermarkten volgens IRI al jaren niet, al was er het afgelopen jaar in elk geval geen sprake van een daling.