FoodAwards 2022: Een ‘vegan’ invasie

0
Leestijd: 3 minuten

78 introducties uit 2021 dingen dit jaar mee naar een FoodAward. Met name ‘vegan’ was afgelopen jaar een geliefd thema bij fabrikanten en leveranciers.

Afgelopen februari boog de jury van de FoodAwards, het zogeheten Retailcollege, zich over de door marktonderzoeker IRI samengestelde longlist van introducties uit 2021. Aan Thomas Douqé (Superunie), Michel Engelbertink (Jumbo) en Jort Scholten (Albert Heijn) de taak om uit de vele honderden nieuwe producten die fabrikanten en leveranciers vorig jaar introduceerden die producten te selecteren die op basis van het vernieuwende gehalte dan wel een bovengemiddelde prestatie in de markt aanspraak maken op een FoodAward.

De FoodAwards zijn sinds jaar en dag de prijzen waarmee succesvolle nieuwe producten in het supermarktkanaal worden beloond. Dit jaar worden de FoodAwards voor de 34e keer uitgereikt. En na twee digitale uitreikingen als gevolg van de coronapandemie, worden de prijzen dit jaar weer fysiek uitgereikt. Daar hecht FoodPersonality als organisator aan, maar daar hechten ook de leden van de jury aan, omdat de FoodAwards tevens een uiting zijn van de manier waarop handel en industrie op succesvolle wijze kunnen samenwerken. Lees hier nog eens hoe de FoodAwards tot stand komen.

Geen slecht jaar

Terug naar de introducties van 2021, want hoewel de focus van zowel de sector als de samenleving als geheel inmiddels op heel andere kwesties is gericht, stond 2021 nog grotendeels in het teken van corona. Het was het tweede jaar waarin er door de beperkingen in met name de horeca sprake was van een sterk verhoogde thuisconsumptie, waarbij de versnelling van het online boodschappen doen aanhield en flitsbezorging in met name de grote steden snel aan populariteit won. Dat zorgt voor toenemende kanaalversnippering en daardoor minder focus op de fysieke supermarkt, waar wel nog altijd verreweg de meeste omzet gerealiseerd wordt.

De longlist die door IRI aan het begin van het jaar werd samengesteld weerspiegelt die ontwikkeling: niet zozeer minder introducties, maar wel minder impact per introductie, al is dat een ontwikkeling die eigenlijk al jaren gaande is. De totaalomzet van alle door IRI als introductie geïdentificeerde producten in 2021 bedraagt een kleine € 128 miljoen. Die omzet wordt gerealiseerd met bijna 700 sku’s. Daarvan weten slechts drie introducties een weekomzet van meer dan € 100.000,- te realiseren: Birra Moretti van Heineken (de grootste introductie van 2021, red.), Magnum Double Gold Caramel Billionaire van Unilever en Danone Hipro van Danone. En Zuivelhoeve Roomyoghurt zit er dicht bij, wat een knappe prestatie is voor een relatief klein merk. IRI gebruikt de maatstaf van een ton omzet per week al jaren om de innovatiekracht van fabrikanten te meten. In vergelijking met voorgaande jaren is 2021 zo bezien geen slecht jaar – zeker gezien de bijzondere omstandigheden – al lag het aantal grote innovaties jaren terug aanzienlijk hoger.

Thema plantaardig dominant

Het Retailcollge nomineerde dit jaar 78 producten voor een FoodAward. Dat is één meer dan vorig jaar. De grote lange termijntrends – genieten, gemak en gezondheid – blijven belangrijk voor het innovatiebeleid van fabrikanten. Wel krijgen deze trends steeds weer een iets andere invulling en mogen we duurzaamheid toevoegen aan de grote trends die de richting van de markt bepalen. Veel introducties zijn op de een of andere manier te linken aan een van deze trends. Zo is de opkomst van plantaardige of ‘vegan’ producten zowel aan gezondheid als aan duurzaamheid te linken en zijn er vele tientallen introducties als ‘plantaardig’ te kwalificeren. Het is een vrij dominant thema van het introductiejaar 2021. Voorbeelden te over: Boursin Plantbased, Beyond Meat Meatballs, ‘vegan’ chocolade van KitKat en Hands Off My Chocolate, Wunda, Flower Farm Light, de Ereburger, de Pluimfeestburger, Violife Gouda…

Dr. Oetker bedient zowel de trend als tegentrend: The Good Baker staat voor plantaardige pizza’s, terwijl het met de Big American XL Triple Meat ook de vleesliefhebber bedient. Nu is het eerst aan de consument om zijn/haar voorkeur uit te spreken door de stemmen op www.foodawards.nl. Daarna maakt het Retailcollege een definitieve keuze en wijst ook de FoodTopAward aan als beste introductie van 2021.