FoodAwards 2022: Winnaars met een verhaal

0
Leestijd: 3 minuten

14 introducties uit 2021 werden vorige maand beloond met een FoodAward. Uiteraard hebben al die winnaars hun eigen verhaal. Wat te denken van Birra Moretti, het Italiaanse biermerk dat door Heineken naar Nederland gehaald werd, en dat door de jury van de FoodAwards, werd uitgeroepen tot beste introductie van het afgelopen jaar. Waarom? De Nederlandse consument viel massaal voor het verhaal van het merk, want het product zelf – pils – is op zichzelf niet bijzonder onderscheidend. Met Birra Moretti haalt de consument een beetje het Italiaanse levensgevoel in huis. Maar er waren meer bijzondere verhalen tijdens deze 34e editie van de FoodAwards.

Eén van die bijzondere verhalen is dat van The Flower Farm. Het is het verhaal van oud-reclameman Marcel van Wing, naar eigen zeggen “een ouwe hippie die de wereld iets beter wil maken” en zijn missie heeft gevonden in het tegengaan van ontbossing door margarine op de markt te brengen zonder palmolie. Voor de productie van palmolie wordt immers tropisch bos gekapt om ruimte te maken voor palmolieplantages. Overigens worden bij het palmoliealternatief dat The Flower Farm gebruikt – karitéboter of sheaboter – uit duurzaamheidsoverwegingen ook kanttekeningen geplaatst, maar dat terzijde.

Ton Abbenhuis (l.) en Marcel van Wing van The Flower Farm.

Van Wing vond in Erik Bras – jarenlang werkzaam bij Unilever (toen het nog margarines als Becel en Blue Band verkocht, red.) maar nu vooral bekend als de grote man achter Signature Foods – een partner om The Flower Farm op poten te zetten. En wat aanvankelijk leek op een uitgesproken nicheproduct – margarine met een missie – vond opvallend veel weerklank bij consumenten. Zozeer zelfs dat het bedrijf ruimte zag om naast Smeren zonder Palm vorig jaar ook Smeren zonder Palm Light te introduceren. En ook dat product werd een succes.

Volgens jurylid Michel Engelbertink (Jumbo) kloppen alle p’s van deze introductie. Alleen de p van palmolie ontbreekt. Hij sprak daarom ook van een ‘minnovatie’ die voor de consument iets wezenlijks toevoegt aan het bestaande aanbod.

Maar verreweg het leukste verhaal rondom een winnende introductie kwam dit jaar van het Twentse familiebedrijf Zuivelhoeve, ook al omdat het tijdens de uitreiking zo smakelijk werd verteld door broer en zus Niels en Jacqueline Roerink. Het product – Zuivelhoeve Boern’yoghurt geïnspireerd door Licor 43 – is in veel opzichten bijzonder. Zuivel met alcohol? Een Twents familiebedrijf dat samenwerkt met een wereldwijd bekend merk?

Broer en zus Roerink van Zuivelhoeve.

Het idee voor ‘Boern’yoghurt met Licor 43′ begon als 1-aprilgrap, maar de reacties waren dermate overweldigend dat Zuivelhoeve besloot om het erop te wagen en contact te zoeken met de Zamorra’s, de Spaanse familie uit Cartagene die Licor 43 al meer dan 70 jaar op de markt brengt (de distributie wordt in ons land verzorgd door Diageo, red.) “We hebben een brief geschreven waarin we het idee uit de doeken hebben gedaan.” Daaruit is het contact ontstaan en uiteindelijk stemde de familie Zamorra toe dat hun zorgvuldig gekoesterde merk werd gebruikt voor dat idee van “die gekke griet uit Twente.”

Niks geen marktonderzoek, gewoon onderbuikgevoel en een flinke portie enthousiasme. Het product werd wel eerst getest in de eigen Zuivelhoeve-winkels. Thomas Douqué, jurylid namens de FoodAwards, was ook onder de indruk van het verhaal. “Knap dat je als lokaal merk zo’n samenwerking met een internationale corporate tot stand weet te brengen.” En Jacqueline Roerink sluit bijzondere introducties in de toekomst niet uit. “Misschien wel iets met Calvé Pindakaas”, grapte Niels Roerink richting Unilever.