Foodpolicy’s Outbreak

0
Leestijd: 2 minuten

“Steeds meer foodmanagers zijn hoogopgeleid en zich bewust van de wereld om zich heen. Die willen op niveau met elkaar van gedachten wisselen en zijn niet meer tevreden met wat feestvieren en een flutverhaaltje. Zij willen kwaliteit”, aldus Frits Kremer, organisator van Foodpolicy’s Outbreak, een maatschappelijk foodcongres. De tweede editie vindt plaats op 3 juni.

Samen met zijn Raad van Advies gaat Kremer voor ‘netwerken op niveau’, zoals hij het schertsend noemt. Het Outbreak-congres moet wat dat betreft een nieuwe norm stellen. Een congres moet ergens over gáán, een vlotte en plezierige afwisseling bieden in het programma, en natuurlijk ook een warme omgeving, waarin het goed toeven is met gelijkgestemden. “Als die drie elementen met elkaar in balans zijn, heb je een geslaagd congres. Een levendig, interactief ontmoetingsplatform, where brains meet brains, helemaal van deze tijd. Dat is onze ambitie.”

Outbreak noemt zichzelf nadrukkelijk een ‘maatschappelijk’ foodcongres. Waarom? “Omdat de maatschappelijke dimensie steeds belangrijker wordt in de branding van foodformules en foodproducten. Consumenten vragen erom. Vermaatschappelijking van productie en distributie biedt de sector bovendien een geweldige kans om tot een structurele verhoging van de winstgevendheid te komen. Levensmiddelen zijn te goedkoop in Nederland. Door slim in te spelen op maatschappelijke ontwikkelingen kun je meer geld verdienen, met margerijkere producten.”

Vermaatschappelijking gaat verder dan alleen duurzaamheid, zegt Kremer. “Het betekent ook: je rekenschap geven van socio-demografische ontwikkelingen als vergrijzing en ontgroening, van de behoeften van de allochtone consument, van ontwikkelingen op het gebied van technologie. Daar liggen immers óók maatschappelijke veranderingen aan ten grondslag. Veel branchegenoten willen weten hoe je maatschappelijke ontwikkelingen vertaalt in commerciële kansen, want daar draait het de komende jaren allemaal om. Op een congres kun je die thematiek breed wegzetten.”