FoodRetailAwards voor Agrimarkt, Plus en… Dirk

0
Dirk van den Broek wint dit jaar voor het eerst een FoodRetailAward, samen met Agrimarkt en Plus. De FoodRetailAwards zijn verbonden aan de FoodAwards en worden uitgereikt aan supermarktformules die introducties van A-merkartikelfabrikanten welgezind zijn. Er zijn FoodRetailAwards in drie categorieën: ‘snelste opname’ (Agrimarkt), ‘meest complete opname’ (Plus) en ‘hoogste fair share’ (Dirk).
Voor Dirk is het de eerste keer dat het een FoodRetailAward in de wacht sleept, terwijl zowel Agrimarkt als Plus één keer eerder een FoodRetailAward in ontvangst mochten nemen. Voor Agrimarkt was dat in 2013, toen voor meest complete opname. Voor Plus was dat in 2016, toen voor hoogste fair share. Vorig jaar won Albert Heijn de FoodRetailAwards nog in alle drie de categorieën.
Maar AH was er ook dit jaar dicht bij. Zowel in de categorie snelste opname als meest complete opname was de marktleider de runner-up. In de categorie hoogste fair share werd Dirk op de hielen gezeten door Hoogvliet, dat in de afgelopen tien jaar al zes FoodRetailAwards wist te winnen en daarmee – samen met AH en Jumbo – het vaakst op het podium heeft gestaan.
Dit jaar is vijf weken (bij Agrimarkt) de kortste periode om een nieuw product in het schap te krijgen (AH lukte het vorig jaar binnen een week! Dit jaar 5,5 weken). De hoogste gemiddelde distributie ligt dit jaar op 74,7% (bij Plus), wat wel echt hoger is dan de 71,9% van AH vorig jaar. Tenslotte wist Dirk dit jaar met een index van 118 de hoogste fair share te behalen (daar waar AH vorig jaar nog een fair share van 125 realiseerde).
Evenals de FoodAwards zijn de FoodRetailAwards een initiatief van FoodPersonality, vakblad voor managers in de levensmiddelenhandel en -industrie. De FoodRetailAwards worden echter niet door de FoodAward-jury toegekend maar worden bepaald op basis van een objectieve analyse van opname-, distributie- en omzetpatronen door onderzoeksbureau IRI. De FoodAward-winnende producten van het desbetreffende introductiejaar vormen daarbij het universum als representanten van de beste nieuwe introducties in het supermarktkanaal.