FoodRetailAwards: AH terug van weggeweest

0

Tijdens de uitreiking van de FoodAwards werden ook de FoodRetailAwards uitgereikt. Na een afwezigheid van een jaar – AH was de grote winnaar in 2017 – valt Albert Heijn opnieuw in de prijzen. Twee keer zelfs. En evenals vorig jaar won ook Plus een FoodRetailAward.

Met de FoodRetailAwards worden supermarktformules beloond die de grootste welwillendheid aan de dag leggen als het gaat om de introducties van A-merkartikelfabrikanten. Albert Heijn was het afgelopen jaar niet alleen het snelst met het opnemen van winnende introducties – gemiddeld duurde het 7,8 weken voordat een introductie in het schap stond/lag – AH wist met de winnende introducties ook de meeste omzet (index fair share van 124) te realiseren.

FoodRetailAwardsDe FoodRetailAwards worden niet door een jury toegekend, maar worden bepaald op basis van een objectieve analyse van opname-, distributie- en omzetpatronen door IRI, het onderzoeksbureau dat het hele traject van de FoodAwards begeleidt. De awards worden sinds jaar en dag uitgereikt door de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), als vertegenwoordiger van de levensmiddelenindustrie. Dat was dit jaar voor de tweede keer directeur Marian Geluk.

Per editie worden drie FoodRetailAwards toegekend:
• Voor de snelste opname; welke formule heeft de winnende introducties (of het merendeel ervan) het snelst opgenomen?
• Voor de meest complete opname; welke formule heeft de meeste winnende introducties in zijn assortiment?
• Voor de hoogste fair share: welke formule behaalt – verhoudingsgewijs – de meeste omzet met de winnende introducties?

Evenals vorig jaar won Plus de FoodRetailAward voor de meest complete opname. Met een gemiddelde gewogen distributie van 68,5% van alle FoodAward-winnaars bleef Plus de nummer twee (AH met 65%) nog net voor. Anders had Albert Heijn, net zoals twee jaar geleden, alle drie de awards gewonnen. Vorig jaar kwam Albert Heijn dichtbij, maar wist het uiteindelijk geen enkele FoodRetailAward in de wacht te slepen.

In de komende edities van FoodPersonality meer over de FoodAwards en de FoodRetailAwards.