FoodRetailAwards: Jumbo, AH en… Deen!

0
Leestijd: 2 minuten
Tijdens de uitreiking van de FoodAwards werden ook weer de FoodRetailAwards toegekend. Jumbo was dit jaar het snelst met het opnemen van innovaties, Albert Heijn het meest compleet, maar Deen Supermarkten wist met de beste innovaties van 2014 de meeste omzet te realiseren. “Dus wil je als A-merk omzet scoren, dan moet je bij Deen zijn”.
De FoodRetailAwards worden tegelijk met de FoodAwards uitgereikt. Met deze prijzen worden supermarkorganisaties beloond die A-merkartikelintroducties in hun assortimentkeuzes welwillend tegemoet treden. Ze worden bepaald aan de hand van de winnaars van de FoodAwards als afspiegeling van de beste productintroducties van het jaar ervoor.

Deen Supermarkten neemt het stokje over van Hoogvliet als supermarkt die de hoogste fair share behaalt met de FoodAward-winnende producten. Het is voor het eerst dat Deen een FoodRetailAward wint. Volgens hoofd category management Marcel van de Kerkhof is de prijs het resultaat van een nieuwe koers die Deen zo’n anderhalf jaar terug heeft ingezet. “We hebben een jong team dat tot op het bot gemotiveerd is. We houden van nieuwe artikelen. Dus wil je als A-merk omzet scoren, dan moet je bij Deen zijn.”
Jumbo was dit jaar opnieuw het snelst met het opnemen van FoodAward-winnende producten (gemiddeld vier weken). “Jumbo is niet alleen snel in ombouwen, maar ook in opnemen”, aldus Murk Boerstra, die namens de FNLI de FoodRetailWards uitreikte. Hoe Jumbo daarin slaagt? “We hebben een compact team met een neus voor nieuwe producten. En we zijn in staat snel een deal te maken met leveranciers”, aldus senior category manager Maarten Kleene van Jumbo.
Boerstra vond het eigenlijk een kwestie van noblesse oblige voor de marktleider om de compleetste te zijn in het opnemen van innovatieve producten. Daar kon senior category manager Johan de Visser zich wel in vinden. “Bovendien houden wij van dit soort competities, want daar wordt je als organisatie beter van.” Albert Heijn heeft op twee varianten van Kwekkeboom Oven na alle winnende producten in het assortiment.
In het meinummer van FoodPersonality volgt een uitgebreid verslag van de uitreiking.