FoodRetailAwards naar Albert Heijn en Dirk
FoodRetailAwards naar Albert Heijn en Dirk Shelflife

FoodRetailAwards naar Albert Heijn en Dirk

· leestijd 1 minuut Nieuws

Traditiegetrouw worden tijdens de uitreiking van de FoodAwards ook de supermarkten in het zonnetje gezet die de introductie van A-merkartikelfabrikanten het meest omarmen. Dat gebeurt door middel van de FoodRetailAwards die in drie categorieën worden uitgereikt. Dit jaar wint Albert Heijn er twee (voor snelste opname en meest complete opname), terwijl de FoodRetailAward voor hoogste fair share naar Dirk gaat.

Voor de bepaling van de FoodRetailAwards worden de FoodAward-winnende producten als representanten van het beste introducties van het afgelopen jaar als uitgangspunt genomen. De prijzen worden dan ook niet door een jury bepaalt maar op basis van  harde data, afkomstig van marktonderzoeker IRI. De uitreiking van de FoodRetailAwards wordt (eveneens traditiegetrouw) gedaan door de directeur van de FNLI als vertegenwoordiger van de Nederlandse levensmiddelenindustrie. Voor Cees-Jan Adema, sinds begin 2021 directeur van de FNLI, was het de eerste keer dat hij de prijzen uitreikte.

[caption id=”attachment_10066” align=”alignnone” width=”702”] FNLI-directeur Cees-Jan Adema (rechts met microfoon) maakt zich op om de FoodRetailAwards te gaan uitreiken.[/caption]

Het kostte Albert Heijn gemiddeld 8,6 weken om een introductie op minimaal 50% distributie te hebben. Daarmee was de marktleider met afstand het snelste, want de nummer twee - Jumbo - had daar gemiddeld 11,6 weken voor nodig. Albert Heijn was ook het meest compleet in het opnemen van de FoodAward-winnende producten, want de gewogen gemiddelde distributie van alle FoodAward-winnende producten ligt op 68,5%. Hier was het verschil met de nummer twee aanzienlijk minder groot, aangezien de gewogen gemiddelde distributie bij Plus op 67,2% ligt.

Evenals in 2018 gaat de FoodRetailAward voor de hoogst behaalde fair share naar Dirk, en wel met een index van 128. In het veertienjarige bestaan van de FoodRetailAwards is het de tweede keer dat Dirk een prijs wint. Voor Albert Heijn staat de teller inmiddels op twaalf, met als hoogtepunt 2017, toen het zelfs alle drie de FoodRetailAwards in de wacht sleepte.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.