FoodTopAward voor Arla Skyr

0
Leestijd: 2 minuten

Arla Skyr is dit jaar de winnaar van de FoodTopAward. Van alle nieuwe producten die vorig jaar in de schappen van supermarkten terechtkwamen vond het Retailcollege, de jury van de FoodAwards, Arla Skyr het meest vernieuwend.
Arla Skyr – een IJslandse variatie op yoghurt – is niet alleen vernieuwend, het is ook een uiterst succesvolle introductie, zo vond het Retailcollege, dat dit jaar bestaat uit Klaas de Boer (Jumbo), Sander Evers (Superunie) en Henk van Harn (Albert Heijn). De keuze voor Arla Skyr was unaniem. Arla Skyr behoort ook tot de grootste introducties van 2015 en was volgens de onderzoekers van IRI goed voor 40% van de groei van het merk Arla in het afgelopen jaar. De distributie in de supermarkten is nagenoeg volledig.
Uit het jury-oordeel: “Deze introductie van Arla Foods heeft een authentieke uitstraling – en anders heeft Arla dat de consument wel uitgelegd. De drie Skyr-varianten naturel, honing en framboos-cranberry waren van meet af aan succesvol in de zuivelkoeling. Kijken we naar het totale aanbod van productintroducties van het afgelopen jaar, dan concluderen we: Arla Skyr is het meest ‘échte’ nieuwe product. En daarom wint Arla Foods met Skyr de FoodTopAward.”

De introductie van Skyr past in de zoektocht van zuivelproducenten naar producten met geen of zo min mogelijk vet zonder dat aan smaak wordt ingeboet. Verschillende van die zuivelproducten met 0% vet die al op de markt zijn hebben echter iets van die volle zuivelsmaak verloren en hebben ook een ‘laboratorium-imago’. Arla Foods vond een veel natuurlijker propositie, in IJsland.