FruitMasters blijft jaarrond ondernemen

0
Leestijd: 5 minuten

Nederlands fruit wint nog altijd aan populariteit. Tegelijkertijd verandert de markt en de marktomstandigheden. FruitMasters verandert mee en investeert volop: in producten, in productiviteit en in de eigen organisatie. En: het waagt zich nu ook voor het eerst buiten het fruitschap.

Met inmiddels 400 aangesloten telers is FruitMasters leverancier voor zowel jaarrond hard- als zachtfruit waarbij het alle smaaksegmenten bedient. De vraag naar Nederlands fruit neemt nog altijd toe en heeft in de coronaperiode nog een extra impuls gekregen. “Onze telers juichen dat uiteraard toe. Juist de thuismarkt vinden ze erg belangrijk – en wij ook.” Aan het woord is Adriaan Vis, sinds oktober 2020 commercieel en operationeel directeur van FruitMasters. “We zien ook dat retailers steeds vaker voor Nederlands fruit kiezen. Dat kunnen wij uitstekend invullen maar daar investeren we ook voortdurend in.”

Dat doet FruitMasters onder meer met de eigen clubrassen appels zoals Kanzi, Tessa en Migo. “Daarmee spelen we in op trends in smaak, kleur en oorsprong. Voor de retail werken we daarnaast aan een langer uitstalleven van onze rassen”, aldus commercieel manager Retail Hans Sengers.

Om tegemoet te komen aan de wensen van de moderne consument is er niet alleen behoefte aan een grotere fruitrassenportefeuille, er is tevens behoefte aan een grotere spreiding, beschikbaarheid om de continuïteit te kunnen waarborgen. De droogte van de afgelopen zomer toont die noodzaak maar weer eens aan. “Fruitteelt is altijd onderhevig aan weersinvloeden, maar de effecten van klimaatverandering zijn in deze sector al volop voelbaar. Dit jaar droogte, vorig jaar overstromingen in Limburg. En zo verloren we afgelopen mei in drie kwartier nog 15 miljoen kilo hardfruit door een hagelstorm.”

Investeren in efficiency

Spreiding wordt dus steeds belangrijker, maar valt niet zomaar te realiseren. Vis: “Ook in de fruitsector is er sprake van consolidatie; bundeling van schaal aan de telerszijde. Met de samenwerking met Veiling Margraten, vorig jaar, hebben we in dat opzicht een flinke stap kunnen zetten.” Veiling Margraten heeft ongeveer zo’n 500 hectare met voornamelijk hardfruit. “De koel- en sorteeractiviteiten zijn vooralsnog in Margraten gebleven, maar verpakken van het Limburgse fruit doen we hier in Geldermalsen”, aldus Vis.

Sengers: “We willen naar zo min mogelijk verplaatsingen, enerzijds om de kwaliteit te optimaliseren maar ook om onze klanten one-stop-shopping te kunnen bieden. Daar hoort ook bij dat we er alles aan doen om concurrerend te zijn. In dat kader investeren we ook veel in mechanisering en robotisering. En uiteraard moet onze efficiency zodanig zijn dat ook onze telers de ruimte hebben om te blijven investeren in de teelt.”

Dan gaat het onder meer om teeltoptimalisatie en om uitbreiding van het areaal van de clubrassen waarvan de productie van sommige soorten nu nog niet groot genoeg is. Sengers: “Om je een idee te geven: onze nieuwe Tessa-appel konden we dit jaar tot week 13 leveren, volgend jaar zal dat tot week 20 zijn. En onze Kanzi-appel, die we natuurlijk al langer hebben, kunnen we op een week of 10 na jaarrond leveren.”

Vierkantsverwaarding

FruitMasters wil een fruitteler zijn met percelen door het hele land, om risico’s te spreiden maar ook om door te groeien. Sengers: “Retailers die een voorkeur hebben voor Nederlands fruit moeten we zoveel mogelijk tegemoet komen. Met onze kwaliteit en efficiency zijn wij de beste keuze. Maar ook op het gebied van verpakkingen en presentatie blijven we door ontwikkelen.” Zo ziet FruitMasters dat retailers steeds vaker op omloopsnelheid presenteren en behoefte hebben, afhankelijk van het (online) winkeltype, aan een grotere verscheidenheid aan verpakkingen. Vis: “Vandaar de komst van ‘smartpackers’ en ‘caseloaders’ waarmee het sorteren en verpakken zeer efficiënt gedaan kan worden, maar ook de kwaliteit ten goede komt. Om dezelfde redenen proberen we het aantal bewegingen in de keten zoveel mogelijk te beperken.”

FruitMasters introduceert: Kanzi Kwark
Dat FruitMasters een ondernemende telersorganisatie is blijkt wel uit een bijzondere nieuw product dat op het punt staat om geïntroduceerd te worden: Kanzi Kwark. Oftewel, het fruitbedrijf waagt een sprong naar het zuivelschap.
Sengers: “Het is een boerenkwark met 20% fruit. Dat is uniek in de markt en dat proef je meteen. Daarbij komt dat de bekendheid en waardering van Kanzi consumenten gaat overtuigen. We doen dit samen met een lokale zuivelpartij en het is voor ons weer een nieuwe manier om waarde voor de consument, de retail en onze telers te creëren.”
Kanzi Kwark stroomt in week 40 het schap in. FruitMasters pakt de introductie serieus aan, met een eigen ‘kwarkteam’ om de introductie te begeleiden. Vis: “De introductie van Kanzi Kwark past in de ontwikkeling die we als 100-jarige coöperatie doormaken en onze leden juichen het ondernemerschap achter dit soort initiatieven toe. Zij vinden het geweldig als hun eigen Kanzi-merk straks ook in het zuivelschap te vinden is.”

FruitMasters zet haar fruit primair af in het supermarktkanaal, maar andere afzetkanalen zoals de groothandel, de industrie en export zijn belangrijk in de vierkantverwaarding van het fruit. Immers, lang niet al het fruit is geschikt voor de verkoop in supermarkten. Sengers: “De kwaliteitseisen zijn hoog. Klasse 2-fruit bestaat in supermarkten eigenlijk niet meer. De consument wil alleen het beste en is niet anders meer gewend. Het verder ontwikkelen van andere afzetkanalen – is nodig om waarde te creëren. Een bekend voorbeeld is dat je van beschadigde appels appelmoes maakt. Maar het ontwikkelen van meer afzetkanalen is nodig om concurrerend te blijven voor de retail. Dat wordt zelfs steeds belangrijker.”

Biomasters

En zo zijn er nog veel meer ontwikkelingen waar FruitMasters specifiek voor retailklanten in meegaat. Eigen trade marketeers volgen die ontwikkelingen in een steeds meer datagestuurde markt, zoals bijvoorbeeld de sterke groei van omnichannel retail in de afgelopen periode of de opkomst van zachtfruit (zoals de blauwe bes) en van biologisch fruit, aangejaagd door de stimuleringsmaatregelen voor bio die voortkomen uit de Green Deal van de EU. FruitMasters heeft daarom eerder dit jaar in samenwerking met de biologische telerscoöperatie Nautilus Organic Biomasters opgericht, een label waaronder biologisch fruit geteeld en verkocht gaat worden. Vis: Door de bundeling van de krachten in één platform kan op de korte termijn het aanbod worden vergroot en het is een volgende stap in de verduurzaming van de fruitteelt en dat is wel iets dat consumenten steeds meer bezighoudt. Al onze producten zijn al Planet Proof (gecertificeerd volgens het On the Way to Planet Proof-keurmerk, red.) en we investeren ook als bedrijf in verduurzaming, zoals met zonnepanelen en systemen waarmee we ons waterverbruik sterk hebben gereduceerd. Dat wordt ook voor retailers steeds belangrijker.”

Sengers: “Onze retailklanten zijn heel trouw en we delen steeds meer data en kennis met elkaar. En toch moeten we er voortdurend alles aan doen om in de wedstrijd te blijven. We weten immers dat er in Europa geen gelijk speelveld is. Dat maakt het er zeker nu niet makkelijker op. We hebben uitdagingen aan de teeltkant om een voorbeeld te noemen: al ons fruit wordt gekoeld, terwijl de energieprijzen door het dak gaan.”

FruitMasters zou dan ook graag zien dat er vanuit overheidswege meer stimulerende maatregelen komen om de fruitsector te steunen. Ook hierin is een perspectief van de overheid gewenst. In veel andere landen is dat al jaren gebruikelijk. Vis: “Ook de verlaging van de btw op groente en fruit zou ons helpen, al komt het natuurlijk wel aan op een juiste herverdeling van de opbrengst, zodat onze telers een betere waardering krijgen voor hun inspanningen.”