FruitMasters: Het jaar van Planet Proof en… Tessa

0

FruitMasters introduceert dit seizoen Tessa, een nieuwe en onweerstaanbaar zoete appel die, afgaand op de eerste signalen, op een enthousiaste ontvangst kan rekenen. Ook gaat de fruitcoöperatie het nieuwe jaar in met het leveren van 100% On the way to Planet Proof -fruit uit Nederland en loopt daarmee voorop in de AGF-sector.

 

Commercieel directeur Leonard Kampschöer (l.) en commercieel manager Retail Hans Sengers van FruitMasters. (Foto: Jan Willem Houweling)

FruitMasters haalt het beste uit mens en natuur. Dat deden ze al bij de oprichting in 1904 en dat doen ze nog steeds. Jaarrond levert FruitMasters hoogwaardig kwaliteitsfruit rechtstreeks van de bron. Met verbeterde teeltmethoden, procesoptimalisaties, verpakkingsinnovaties en marktbewerking innoveert het bedrijf doorlopend in de keten. Ook als het gaat om het fruit zelf wordt er volop geïnvesteerd in vernieuwing. En liefst op een manier die waarde toevoegt aan het fruit dat supermarkten verkopen. Dan gaat het bijvoorbeeld om nieuwe appelrassen die tegemoet komen aan de smaakwensen van de consument. FruitMasters heeft daar inmiddels een sterk track record in opgebouwd met de appelmerken Kanzi en Junami. En drie jaar geleden introduceerde het de inmiddels succesvolle Migo-peer.

Lange innovatiecyclus

Commercieel directeur Leonard Kampschöer licht toe: “We kijken bij het ontwikkelen van nieuwe rassen nadrukkelijk naar de wensen van de foodshopper. De smaakvoorkeur van de consument gaat steeds duidelijker richting zoet, zo ook bij onze nieuwste appel – Tessa – die we op de FruitLogistica in Berlijn (de grootste AGF-beurs ter wereld, red.) voor het eerst hebben gepresenteerd. Daar hebben we hoge verwachtingen van en de eerste signalen zijn heel positief.” AGF is de motor van de supermarktomzet en appels vormen daarbinnen het belangrijkste segment, want dat is nog steeds het meest gekochte fruit. Hans Sengers, commercieel manager Retail: “Vandaar het belang om te blijven innoveren met nieuwe rassen zoals de reeds succesvolle Kanzi en nu de veelbelovende Tessa. Zo ondersteunen wij de retail met een volledig assortiment dat aansluit bij de wens van de consument.”
Daarbij geldt wel dat de innovatiecyclus van een nieuwe appel in vergelijking met veel andere producten in de supermarkt behoorlijk lang is. Zo’n tien jaar; enkele jaren onderzoek en een nieuwe appelboom heeft zo’n vijf jaar nodig om tot volle productie te komen. Sengers: “We zijn natuurlijk heel trots op Tessa, maar we moeten vanwege het beperkte volume in dit eerste jaar het wel gecontroleerd opbouwen.”

Maatschappelijke rol

De Smartpackr van sorteermachinespecialist Greefa bij Fruitmasters. De verpakrobot legt met behulp van vision-technologie iedere appel op kleur en in de juiste richting op pakblad of tray en zorgt behalve voor een hogere efficiency tevens voor een hogere kwaliteit verpakt eindproduct.

Maar niet alleen in nieuwe rassen wordt geïnvesteerd, vanaf 1 januari 2020 is FruitMasters volledig On the way to Planet Proof-gecertificeerd, zowel voor hard- als zachtfruit. Een huzarenstukje. “Hiermee komen we een belofte na die we twee jaar geleden aan de retail hebben gedaan”, aldus Kampschöer. Het bleek een intensief traject, maar FruitMasters zette alles op alles om de certificering op tijd rond te krijgen, want afspraken nakomen behoort tot het hoogste goed van de organisatie. Sengers vindt dat ook passen bij een fruitbedrijf dat zich heeft toegelegd op rechtstreekse leveringen aan retail: “Beschikbaarheid, duurzaamheid, voedselveiligheid, continuïteit, rendement en certificeringen zijn belangrijk, maar als AGF-leverancier je afspraken nakomen hoort daar evenzeer bij.”

FruitMasters heeft met de invoering van On the way to Planet Proof de teeltwijze vergaand verduurzaamt. Alléén telers die aan strenge eisen voldoen, mogen het keurmerk gebruiken. Consumenten kunnen via de kistkaarten zien dat het fruit gecertificeerd is. Maar daar blijft het niet bij. Het fruitbedrijf zet tevens vol in op duurzame verpakkingen. Zo zijn de bekende stickertjes op de Kanzi-appels dit jaar vervangen door stickers die volledig composteerbaar zijn. En voor de bekende schaaltjes met folie zijn fraaie plasticloze kartonnen alternatieven beschikbaar. En zo is er ook een duurzamer alternatief voor de volledig plastic fruittassen, namelijk bioplastic tassen op basis van 85% suikerriet. Sengers: “Bij de keuze voor onze verpakkingen kiezen we voor minder plastic, alternatieven en – als het kan – helemaal geen plastic. Het streven is om recyclen voor de consument zo eenvoudig mogelijk te maken.”

Telers helpen

Samen met telers en klanten werkt FruitMasters aan een duurzame fruitketen. Kampschöer: “Dit is de richting waarin de markt zich beweegt, maar bovendien past dit goed bij de maatschappelijke rol die we voor onszelf als fruitcoöperatie zien weggelegd. Ons handelen legt ook de basis voor de volgende generatie telers. Duurzaamheid betekent voor ons oog hebben voor natuur, mens én rendement.” Hiermee neemt FruitMasters de verantwoordelijkheid voor zijn circa 400 telers. Bijna 90% van het fruit dat het bedrijf afzet gaat naar supermarkten. Sengers: “Wij willen maximaal tegemoet komen aan de wensen van onze klanten, maar denken met On the way to Planet Proof tegelijkertijd onze telers vooruit te helpen. Het is immers in hun belang om het fruit zo maximaal mogelijk te verwaarden. Uiteindelijk gaat het om het ketenrendement.” Los van de nieuwe verworven certificering weet FruitMasters dat retailers graag Nederlands product kopen. Sengers: “Met On the way to Planet Proof geven we ze een extra reden om voor ons te kiezen. We lopen hierin echt voorop.”

Innovatie als groeimotor

Volgens Kampschöer is FruitMasters juist door te kiezen voor supermarkten als primair afzetkanaal in staat geweest om het bedrijf te ontwikkelen tot wat het nu is: “Dit is een bedrijf dat naast duurzaamheid voortdurend investeert in de automatisering van processen om steeds weer de efficiency te kunnen verbeteren. Een mooi voorbeeld vind ik de Smartpackr die we aan de verpakkingslijn hebben toegevoegd. Dit soort innovaties verhogen niet alleen de efficiency, maar zorgen ook voor een kwalitatief hoogwaardig verpakt eindproduct.” De Smartpackr-verpakrobot legt met behulp van vision-technologie de appels op kleur – met de blos naar boven – en met de steeltjes keurig in dezelfde richting. De machine ‘bekijkt’ niet alleen de appels, maar herkent ook zelf het soort pakblad of tray waarop de appels worden gelegd. “Zo voegt FruitMasters voortdurend waarde toe aan fruit en realiseren we het beste rendement voor onze telers en klanten”, aldus Kampschöer.