Fryske-kaas eerste met Beter Leven-keurmerk

0
Leestijd: 2 minuten

Het kaasmerk ‘De Fryske’ is het eerste kaasmerk met een Beter Leven-keurmerk. Tot nu toe werd dat keurmerk vooral gebruikt voor vlees, en dus voor het dierenwelzijn van koeien, varkens en kippen, maar nu geldt het ook voor kaas. Catharinus Wierda, oprichter van De Fryske (zie foto, fotobron: De Fryske), meldt: “Voor melkvee betekent dit: meer ruimte in de stallen, comfortabele ligplekken en meer drink- en voederplaatsen.”

Die criteria sluiten perfect volgens Wierda aan bij de drie pijlers van De Fryske. Om dat waar te maken, gaat De Fryske al verder dan wat de Dierenbescherming vraagt. De koeien staan tenminste 180 dagen per jaar in de wei, waar dat voor het BLK (Beter Leven-keurmerk, red.) maar 120 dagen hoeft te zijn. Verder eten ze alleen gras en krijgen geen veevoer op basis van soja of palm (waarvan iedereen inmiddels wel weet dat daar oerwouden voor gekapt moeten worden).

Ook voor andere beestjes is het ‘goed toeven’ op het De Fryske-land. Een andere pijler van de eigenwijze kaasmaker is namelijk: vriendelijker voor weidevogels. Ook hier doet De Fryske meer dan het BLK vraagt. Wierda: “Zo laten de boeren minstens 20% van het grasland met rust, waar de eis voor BLK 5% is. Op die 20% ontstaat vanzelf bio-divers kruidenrijk gras, dat voldoende voeding en schuilplaats biedt aan weidevogels. Ook worden de weilanden niet meer omgeploegd en gebruiken de boeren geen gif, wat beter is voor het bodemleven. De Fryske is dan ook door de Vogelbescherming erkend als vogelvriendelijke zuivel.”

Ook de boeren hebben er profijt van, aldus Wierda. “De Fryske betaalt ze namelijk een eerlijke, hogere prijs voor hun melk, waarmee ook aan de derde pijler van De Fryske wordt voldaan: eerlijker voor boeren.”

Duurzame koploper De Fryske-oprichter Catharinus Wierda is blij met het Beter Leven-keurmerk. “Aan de meeste eisen voor het keurmerk voldeden we al, maar op een aantal punten moesten onze boeren nog wat extra maatregelen nemen, zoals een looppad verbreden van 2,75 naar 3 meter. Dat kost al snel zo’n 40.000 euro. Toch vinden de boeren dat geen probleem, ze zien de waarde ervan voor hun koeien en ze verdienen hun investering via de hogere melkprijs weer terug.” Ook consumenten waarderen de kazen van De Fryske – die al meerdere prijzen wonnen. Wierda: “Consumenten hebben nu geen diervriendelijk keus bij de A-merken. Best wel erg, eigenlijk. Wij bieden een alternatief, de tijd is er meer dan rijp voor.”