Fusie van Plus en Coop: samen sterker, is het devies

0
Leestijd: 4 minuten

Plus en Coop gaan fuseren. En de formule waarvoor gekozen is, is Plus. Op de bijbehorende foto: deze drie gaan de nieuwe statutaire directie van het nieuwe fusiebedrijf ‘Plus en Coop’ vormen. Links: Mayte Oosterveld (nu: financieel directeur van Plus Retail) wordt de operationeel directeur. Midden: Duncan Hoy (nu: ceo van Plus Retail) wordt de algemeen directeur. Rechts: Fred Bosch (nu: algemeen directeur van Coop) wordt de financieel directeur.

We grijpen even terug naar FoodPersonality mei, die een ‘formule-uitgave’ was. Met informatie van o.a. Nielsen/IRI, Bureau Van de Weerd en Locatus.
• Plus: 6,7% marktaandeel, 267 vestigingen, 295.000 m2 vvo totaal, filialiseringsgraad: 4%, geschatte omzet per m2 vvo per week per winkel: € 170. (Plus Retail meldde zelf deze week: geen 267, maar 268 vestigingen).
• Coop: 3,9% marktaandeel, 315 vestigingen, 246.000 m2 vvo totaal, filialiseringsgraad: 48%, geschatte omzet per m2 vvo per week per winkel: € 150. (Coop meldde zelf deze week: geen 315, maar 314 vestigingen.)

In het persbericht van Plus Retail en Coop wordt gesteld: door de fusie ‘ontstaat onder één sterk merk Plus de 3de grootste servicesupermarkt’
• met circa 550 winkels en
• ruim 10% marktaandeel’.
Verder melden Plus Retail en Coop over het nieuwe fusiebedrijf dit:
• ‘een gezamenlijke consumentenomzet van circa € 5 miljard
• ruim 40.000 medewerkers
• meer dan 4,5 miljoen klanten per week
• het hoofdkantoor komt in Utrecht, de stad waar Plus Retail al zijn hoofdkantoor heeft.

Waarom deze fusie? De vorming van een nieuwe sterke marktpartij in een branche die zelf steeds meer te duchten heeft van toetreders die meer thuis zijn in online en vaak ook groter zijn of een enorm durfkapitaal achter zich hebben. Of dat nu Amazon is, of Gorillas of Getir. Daarnaast: Plus en Coop zijn kleiner dan concurrenten Albert Heijn en Jumbo. En ze zijn ook klein vergeleken met concurrenten Aldi en Lidl. De wereldwijde jaaromzet van Lidl is € 100 miljard, om maar ’s wat te noemen. Dan kun je bij de inkoop op grond van je volume flink wat bedingen.

De fusie heeft twee grote drijfveren: meer schaalgrootte en daardoor meer investeringspotentieel, en een groter/sterker merk (Plus met Coop-vestigingen die Plus worden).
Daarnaast: Plus Retail en Coop zijn vergelijkbaar. Sterker nog, in al die jaren waarin de vakpers speculeerde over verder fusies en concentratie, werden Plus Retail en Coop steevast genoemd. Want?
Plus Retail is een ondernemerscoöperatie. Coop is een coöperatie van en voor ondernemers en consumenten.
Plus en Coop zijn ieder een fullserviceformule, met een breed en diep aanbod in vers en dkw en daaronder veel A-merken.
Plus Retail en Coop hebben ondernemers onder de gelederen die zich zoveel mogelijk in de lokale marktgebieden willen profileren. (Coop heeft voor 52% ondernemerswinkels.)
Plus en Coop zetten zich in voor verduurzaming, waarbij vooral Plus tot de verbeelding spreekt.
Plus Retail en Coop zeggen in het persbericht: “Door het samengaan van Plus en Coop ontstaat een sterke, toekomstbestendige en concurrerende speler in het Nederlandse supermarktlandschap. De krachtige combinatie biedt een uitstekend perspectief voor de lange termijn in de competitieve foodretailmarkt, zowel voor de coöperatie als haar leden. Plus en Coop hebben sterk overeenkomende kernwaarden en passen daarom uitstekend bij elkaar. Zij hebben beide een sterke focus op klanttevredenheid, duurzaamheid en maatschappelijke impact.”

En waarom passen ze – volgens hen zelf – ook nog bij elkaar? “Met meer focus op gemak, inspiratie en kwaliteit en met behulp van moderne technologie en data gaat de combinatie nog beter inspelen op de veranderende behoeften van de klant, vandaag en in de toekomst. Met een sterkere financiële armslag kan verder geïnvesteerd worden in het winkelnetwerk en de hard groeiende online-propositie. De samenvoeging levert op termijn naar verwachting jaarlijks 50 miljoen euro aan combinatievoordelen op.”

• Hoe lang gaat de ombouw duren?
Plus en Coop verwachten dat het drie jaar duurt voordat alle Coop-winkels Plus zijn.
• Gedwongen ontslagen?
Die zijn niet uit te sluiten, aldus Coop-directeur Fred Bosch tijdens de persconferentie. Dan gaat het met name over de hoofdkantoorfuncties.
• 580 supermarkten nu worden 550 supermarkten straks
Alles bij elkaar hebben Plus en Coop meer dan 580 supermarkten nu. Maar: men verwacht door te gaan met ongeveer 550 supermarkten. Ceo Duncan Hoy van Plus in NRC Handelsblad: “We gaan nog kijken naar de mogelijke sluiting van winkels. De overlap in winkelgebieden is vrij beperkt, dus er is wat dat betreft weinig noodzaak om te stoppen met vestigingen. Maar optimalisatie van het winkelbestand vindt bij zo’n grote stap natuurlijk altijd plaats.”
• Coop verdwijnt, het gaat Plus worden…
Hoy zegt over de keuze van Plus in plaats van Coop o.a. dit: “De belangrijkste maatstaf in onze branche is het GfK-onderzoek. Daar zijn wij onlangs als beste landelijke keten uit gekomen. Onze positie inzake duurzaamheid is steeds belangrijker geworden voor onze klanten.”
• Sinds wanneer is hierover nagedacht?
Sinds vorig jaar zomer. Hoe dat precies ging, dat hebben Hoy en Bosch niet aan de media verteld. Maar: het komt ook ‘door corona’. Want? Meer nadruk op online boodschappen doen en thuis laten bezorgen. Maar dan moet je wel meer investeren en meer schaalgrootte hebben, wil je daarin kunnen meegaan. (Denk ook aan Deen, dat dat begin dit jaar niet meer voor zich zag.)
• Hoe gaat de coöperatie er na de fusie uitzien?
De coöperatie gaat Plus U.A. heten. In de coöperatie hebben straks 350 supermarktondernemers en 50 consumenten een stem.
• En hoe nu verder?
Plus en Coop moeten eerst toestemming krijgen. Van: 1/ de ledenraad van Coop, 2/ de algemene ledenvergadering van Plus, 3/ van de Autoriteit Consument & Markt, en 4/ advies van de ondernemingsraden.
Plus Retail en Coop hebben gemeld dat zij de fusie ‘begin 2022’ willen afronden.
Overigens, er is tot nu toe nog geen enkel financieel detail bekendgemaakt.