Geen glazen plafond bij Challenge-winnaars

0
Leestijd: 2 minuten

Sepha Smit van Plus Retail en Linda van Rijn van FrieslandCampina zijn respectievelijk de Category Manager van het Jaar en Trade Marketeer van het Jaar. Maar er was meer.

 

Verder hebben Coca-Cola, Heineken en Unilever een Challenge Award gewonnen. Coca-Cola heeft de Challenge Award gewonnen in de categorie ‘category development’, Heineken heeft die gewonnen in de categorie ‘trade introduction’ en Unilever in de categorie ‘shopper activation’. Coca-Cola wint met de case: ‘schapvisie samen met retailer’. Coca-Cola heeft bij en samen met Super de Boer een schapvisie ontwikkeld en de wijze waarop dat in de Super de Boers is omgezet, verdiende volgens de jury de prijs uit deze categorie. Heineken heeft gewonnen met de manier waarop Strongbow en met name Jillz in de markt is gezet. Jillz is het ciderdrankje voor vrouwen die geen bier en geen wijn willen. Heineken kwam met een volstrekt onbekend drankje, appelcider met alcohol, en verzon een aantal originele promoties om probeeraankopen in de supermarkt te stimuleren. De meest opvallende was wel dat in elk Heineken-krat een tijd lang ‘per ongeluk’ een flesje Jillz bevatte.

 

Unilever pakte de prijs in de categorie shopper-activatie met promotie ‘Voorjaarsschoonmaak’. Dat was een promotie waarbij Unilever met de reinigingsmiddelen (Cif, Andy, Glorix) de consument op het aloude ‘de grote schoonmaak’ wees, vergezeld van tal van prikkels. De jury waardeerde het vooral ook dat Unilever een displaywedstrijd uitschreef onder supermarkten voor deze actie. Met als resultaat dat personeel en leiding van 192 supermarkten van Unilever naar De Efteling mochten.

 

Deze drie Challenge Awards zijn prijzen waarbij de jury beslist. De jury, dat zijn Sjaak de Korte (Plus Retail), Rob Heesen (Hema), Embrecht van Groesen (GS1 Nederland), Kees de Kat (Super de Boer), René Peek (ondernemer/adviseur, voormalig C1000 Delft), Saskia Sabel (Nielsen), Wil Klein (GfK), Isabelle Spindler (Heineken), Philip Hans Franses (Erasmus Universiteit) en directeur-eigenaar van Caracter, Suzette Moerman (Suzette verzorgt maandelijks in FoodPersonality de rubriek Suzette’s TM).

 

Drie winnaars in de vorm van leveranciers, en twee winnaars in de vorm van personen dus. Hiervan werd bepaald dat de jury voor 60% kon bepalen wie de Category Manager van het Jaar zou worden en wie de Trade Marketeer van het Jaar. De andere 405 invloed kwam tijdens de uitreiking vanuit de aanwezigen in de zaal zelf, zij moesten ‘per tafel’ een voorkeursstem uitbrengen (per brief, dus anoniem).

 

Linda van Rijn werd gekozen tot Trade Marketeer van het Jaar omdat zij – aldus de jury – een prestatie had geleverd om snel een team te bouwen, ondernemerschap en lef getoond en ‘niets uit de weg was gegaan’ in een turbulente situatie van een fusie, namelijk Friesland Foods en Campina.

 

Sepha Smit van Plus Retail, categorie manager in de groepen diepvries, koffie/thee/cacao/koffiemelk, suiker/zoetstof, vruchtensappen, bieren en frisdranken, werd Category Manager van het Jaar. Volgens de jury: ‘nooit alleen maar uit op omzet/marge, aanspreekbaar op andere zaken, zoekt verdieping in relatie met leveranciers en zoekt lange termijn hierin.’

 

Verder kregen de kleinere leveranciers ook nog een kans. De Drie Mollen (sinds 1818), Ferrero en Bavaria kregen elk een aanmoedigingsprijs voor hun inzendingen voor de cases.