Gezonde Innovatie Awards: Mozzavella

0
Leestijd: 2 minuten

Foodlog en FoodPersonality reiken gezamenlijk de Gezonde Innovatie Awards uit, voor de tweede keer. Het is een complimentenprijs voor producten en initiatieven die bijdragen aan een gezonder eetpatroon. In deze serie richten we steeds de spotlights op één van de genomineerden. Vandaag Marco de Groot, agent Züger Benelux.

“Het familiebedrijf Züger Frischkäse in Oost-Zwitserland verwerkt verse, regionale kwaliteitsmelk tot heerlijke verse kaasproducten. Züger is producent van onder andere Italiaanse kaas, zoals mozzarella, mascarpone, ricotta, roomkaas, grillkaas en biologische kaas.”

“We zijn genomineerd met MozzaVella, onze vegan mozzarella. Dit is een premium kwaliteit mozzarella gemaakt van biologische amandelmelk. De MozzaVella is glutenvrij en lactosevrij. We hebben voor amandelmelk gekozen, vanwege de smaak en het feit dat dit goed biologisch beschikbaar is. De productie van amandel-mozzarella lijkt erg op die van traditionele mozzarella met microbiologisch stremsel, gemaakt van micro-organismen.”

“Tijdens de Anuga (de belangrijkste vakbeurs voor trends in de voedingssector, red.) kregen we veel lof voor dit product, met name van onze Amerikaanse, Scandinavische en Japanse klanten.”

CO2-reductie

“We hebben deze vegan kaas ontwikkelend om ook ons steentje bij te dragen aan de benodigde CO2-reductie. Züger Frischkäse zet zich tevens in voor duurzaam produceren. 60% van de energie die wij voor onze kaasproductie gebruiken wordt opgewekt door zonnepanelen en houtgestookte generatoren. Hiervoor wordt resthout uit de Zwitserse Alpenbossen gebruikt. De resterende 40% stroom wordt uit het gewone stroomnet betrokken.”

“Heel de food-industrie zou zijn steentje moeten bijdragen aan het verminderen van de klimaatverandering en opwarming van de aarde. De industrie kan veel met zonne-energie en windmolens doen. Daarbij kan het een goed voorbeeld geven door suiker en vet te reduceren uit producten en meer te kiezen voor biologisch. De retail zou dit soort acties op een positieve manier moeten belonen. Maar… uiteindelijk bepaalt de consument wat er wordt gekocht.”

Uit alle aanmeldingen selecteerde de vakjury 39 genomineerden. Tussen 13 december en 16 januari kunnen consumenten hun favorieten kiezen via de stemwebsite.