Gezonde innovatie: Spoony
Gezonde innovatie: Spoony Shelflife

Gezonde innovatie: Spoony

· leestijd 3 minuten Algemeen

Foodlog, FoodPersonality en supermarkt.team reiken gezamenlijk de Gezonde Innovatie Awards uit, voor het eerst dit jaar. Het is een complimentenprijs voor producten en initiatieven die bijdragen aan een gezonder eetpatroon. In deze serie interviews richten we de spotlights op één van de genomineerden:

Je hebt twee producten met spelletjes ontwikkeld. Wat voor producten zijn dat?

Phaedra Mensen: “De Spoony Spelletjes Soep is verse, pure soep mét een vrolijk bordspel. De soep is gezonder voor kinderen omdat het tot wel 50% minder zout bevat dan vergelijkbare soepen. Eén ingrediënt maakt kinderen superblij: een bordspelletje voor tijdens het eten van de soep. Gegarandeerd dikke pret terwijl kinderen veel groenten binnenkrijgen. We ontwikkelen alle producten samen met een groot kidspanel, hierdoor is de smaak 100% kidsproof. De sportvormpjes van de Spoony Spelletjes Pasta bestaan voor 100% uit biologische, rode linzen. Hierdoor bevat ‘ie tweemaal zoveel vezels en eiwitten en 25% minder koolhydraten dan witte pasta. Ook in vergelijking met volkorenpasta wint deze kidstopper het glansrijk. Deze pasta is bovendien glutenvrij, vegan en een bron van ijzer. Het BINGO-spel op de verpakking geeft nóg meer eetpret.

Waar is jouw initiatief te vinden? Hoe zou je nog willen uitbreiden?

“Deze twee producten zijn momenteel te koop bij Jumbo, zowel online als in diverse filialen in het hele land. In januari starten we met verkoop bij CRISP. Wij willen dolgraag nog meer verkooppunten, want we gunnen alle kinderen groenten met pret!”

Spelenderwijs groenten eten

“Spoony heeft unieke spelletjes ontwikkeld die je speelt terwijl je je groenten eet. De spelletjes zijn laagdrempelig, op papier en alleen of met een klein groepje te spelen. Onder ons kidspanel zijn ze een groot succes! Als je de opdrachten goed uitvoert, vliegen de happen er vanzelf in. Zo moet je op het bordspel verschillen tussen twee Spoony’s zoeken. Voor elk verschil dat je ziet mag je een hapje nemen. Of je moet je lievelingsliedje neuriën terwijl je 3 grote happen neemt. Je kunt alleen winnen als je als eerste bij ‘einde’ bent met een leeg bord. Ouders zitten vaak met open mond te kijken hoe kinderen ineens wél die groene soep proeven. Bij de pasta zitten BINGO-kaartjes met Spoonys die verschillende sporten doen. De pasta heeft diezelfde sportvormpjes. Je neemt een hap en mag één vormpje aankruisen. Wie heeft het eerst zijn kaart vol? BINGO! Reken maar dat die linzen naar binnen vliegen. De spelletjes kunnen kinderen over een drempel trekken, zodat ze nieuwe smaken ontdekken. Het is bewezen dat kinderen na een keer of 10 proeven groenten lekkerder gaan vinden. Daarnaast krijgen groenten een positiever imago dankzij de spelletjes. We draaien het om: niet langer ‘moet’ je een hapje groenten. Bij onze spelletjes wíl je juist een hap nemen, want dat maakt de kans op winnen groter.”

Wanneer dacht je ‘nu ga ik beginnen met Spoony’?

“Toen ik las dat 65% van de kinderen in Nederland véél te weinig groenten eet en 1 op de 7 kinderen overgewicht of obesitas heeft. Combineer dat met mijn eigen moederschap waarbij ik ervaar dat je hard tegengewerkt wordt in je streven je kind een gezond eetpatroon mee te geven. Ik gun onze kids een betere start en ben toen zelf groenten lekker, leuk én aantrekkelijk gaan maken. Zeker vanaf de basisschoolleeftijd vond ik het als moeder pittig. Hun wereld wordt groter en ze komen overal in aanraking met de lekkerste dingen. Denk aan kleurrijke snoep-, chips- en koekverpakkingen op hun ooghoogte in de supermarkt, in snoepautomaten en in traktaties op school én bij sportclubjes. Van mij mogen ze ook echt een snoepje hoor, maar de balans is zoek.”

Welke kritiek krijg je te horen en hoe ga je daarmee om?

“Sommige mensen vinden dat kindermarketing op voeding moet verdwijnen. Ik vind dat doodzonde. Waarom zouden we de bewezen tactieken niet inzetten om kinderen iets te geven waar ze hun leven lang plezier van hebben: een gezond eetpatroon. Maar dan moet je er als producent wel met een gestrekt idealistisch been ingaan. Dat doen wij, met overtuiging en passie!”

Wie zou volgens jou nog meer kunnen doen om de meerwaarde van gezondheid beter in het vizier te krijgen van de consument?

“Ik denk dat er een enorme kans voor supermarkten ligt. We hebben als Spoony recent onderzoek gedaan onder ruim 500 ouders om in kaart te brengen hoe zij een bezoek aan de supermarkt met hun kind ervaren. Wat blijkt: 88% van de kinderen vraagt ouders iets ongezonds te kopen tijdens het boodschappen doen en 50% van de ouders gaat overstag. De helft van de ouders vindt de grote hoeveelheid ongezonde verleiding dan ook écht een probleem. Opvallend: de allergrootste wens van ouders is dat er méér gezonde verleiding komt. Dat is toch een prachtige kans voor retailers? Bovendien laat het zien dat Spoony’s missie en producten hard nodig én welkom zijn.”

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.