Gezonde innovatie: TastyBasics – krokante muesli van onbewerkte grondstoffen

0
Leestijd: 3 minuten

Foodlog, FoodPersonality en supermarkt.team reiken gezamenlijk de Gezonde Innovatie Awards uit, voor het eerst dit jaar. Het is een complimentenprijs voor producten en initiatieven die bijdragen aan een gezonder eetpatroon. In deze serie interviews richten we de spotlights op één van de genomineerden:

Waarmee zijn jullie genomineerd?
Mariette van Duijn: “Onze heerlijke krokante muesli is ontwikkeld op basis van onbewerkte grondstoffen (groente, fruit, noten, pitten en zaden in zijn geheel) en is daarmee rijk aan vezels, eiwitten en overige micronutriënten. De ontbijtgranen bevatten geen toegevoegde suikers of andere toegevoegde koolhydraten die de voedingswaarde per calorie sterk verlagen. Door deze basis is elke calorie een belangrijke voedingsstof voor het lichaam.”

Bij welke retailer(s) is jouw product te verkrijgen? Waar zou je graag nog op het schap willen komen?
“We zijn op dit moment voornamelijk bij Albert Heijn te koop. Een deel van ons assortiment ligt bij Jumbo en Plus in het gezondheidsschap. Daarnaast liggen we nog bij enkele regionale winkels.”

Waarom hebben jullie dit product ontwikkeld?
“TastyBasics maakt gezond eten gemakkelijk. Dat doen we met dagelijkse producten, zoals muesli en crackers, die voedzaam en verzadigend zijn. Bij TastyBasics zijn we van mening dat de gemiddelde voedingswaarde en verzadiging per geconsumeerde calorie omhoog moet. Groente en fruit scoren wat dat betreft goed, maar de gemiddelde consumptie daarvan is slechts enkele procenten van wat we op een dag eten.”
“Uit ons onderzoek blijkt dat dagelijks ongeveer 50% van de geconsumeerde calorieën uit bewerkte grondstoffen komt. Dat is bewerking die essentiële voedingstoffen afsplitst en daarmee de koolhydraten en dus calorieën concentreert. Een voedingssamenstelling zonder door bewerking geconcentreerde koolhydraten maakt elke geconsumeerde calorie voedzamer. Het effect ervan wordt, bijvoorbeeld ten opzichte van eten van voldoende groente, ernstig onderschat.”

Wat is voor jullie de vonk in het ontwikkelproces geweest?
“Al jaren geleden luidden wetenschappers als Prof. Dr. Hanno Pijl (endocrinoloog, hoogleraar diabetologie aan het Leids Universitair Medisch Centrum) de noodklok. Veel gezondheidsproblemen zijn de voorspelbare consequentie van de voeding die we de laatste decennia als ‘normaal’ zijn gaan zien. Wij, als voedingsmiddelenindustrie, zijn kampioen geworden in het pleasen van de consument. Het moet maximaal lekker, goedkoop en gemakkelijk zijn.”
Door voor een onbewerkt gezond aanbod te zorgen, maken we elke gevarieerde keuze van de consument een gezonde keuze“TastyBasics is ontstaan uit Food Basics, dat al bijna 30 jaar grondstoffen ontwikkelt voor levensmiddelen en voor diervoeder. In die diervoederindustrie wordt nauwgezet gekeken welke voedingstoffen in welke verhouding in het voer moeten voor een gezond lichaam. Met diezelfde insteek is TastyBasics ontstaan. We kijken in de eerste plaats naar wat ons lichaam nodig heeft voor een maximaal aantal gezonde jaren.”

Welke kritiek krijg je te horen en hoe ga je daarmee om?
De subtitel van onze whitepaper is Stoppen met bewerken van grondstoffen tot lege calorieën is de grootste stap voorwaarts naar gezonde voeding. Die constatering doet velen, ook onszelf, pijn. Ook de oprichters en veel medewerkers van TastyBasics werken al jarenlang in de voedingsbranche en hebben deze vaststelling lang niet gezien. Het bewerken van grondstoffen is gemeengoed geworden. We zijn met zijn allen een doodlopende weg in gelopen. We moeten omdenken en onze productie anders inrichten. Wij als boodschapper moeten voorbereid zijn op verontwaardigde reacties. Dat begrijpen we. We denken echter dat we als branche samen de maatschappij een enorme dienst kunnen bewijzen. Dat vergt een brede transitie. Door voor een onbewerkt gezond aanbod te zorgen, maken we elke gevarieerde keuze van de consument een gezonde keuze.”

Wat zou de retail (nog meer) kunnen doen om de meerwaarde van gezonde producten beter in het vizier te krijgen van de consument?
“Gezonde voeding is nu vaak duurder dan producten met veel goedkope bewerkte grondstoffen als suiker, zetmeel en bloem uit graan. Voedzame voeding vraagt echte hele grondstoffen als peulvruchten, noten, zaden, groente en fruit. Die zijn allemaal veel duurder.”
Wat wij als TastyBasics daarnaast belangrijk vinden, is dat het voor consumenten gemakkelijk en betaalbaar wordt om de juiste gezonde keuze te kunnen maken.” Toch hoeven de ‘samengestelde producten’ [producten die bestaan uit meerdere minimaal bewerkte grondstoffen, red.]in de supermarkt nauwelijks duurder te zijn. Als de retailers genoegen nemen met dezelfde marge in centen (en niet blijven rekenen in %), dan blijven ook gezonde producten voor veel meer mensen betaalbaar. Er wordt dan meer verkocht en de kosten voor productie kunnen omlaag. Met een prijsspiraal richting huidige gewone producten wordt de gezonde keuze gemakkelijker en betaalbaarder.”