GfK Kaasrapport Westland: Plus, Dirk en Nettorama zijn de winnaars

0
Leestijd: 3 minuten

Westland Kaas heeft, in samenwerking met GfK, voor de zestiende keer de resultaten bekend gemaakt van het jaarlijkse kaasrapport. Nettorama, Plus en Dirk gaan met de eerste prijzen aan de haal.

Het kan ondertussen als een traditie worden gezien: de bekendmaking van de resultaten van het ‘kaasrapport’. Elk jaar vraagt kaasleverancier Westland Kaas, vooral bekend van A-merken als Old Amsterdam en Maaslander, aan marktonderzoeksbureau GfK om onderzoek te doen naar de prestaties van kaasafdelingen van alle Nederlandse supermarktformules. Dat doet GfK door aan het GfK-huishoudpanel van zo’n 7.000 huishoudens vragen te stellen. En in die opzet antwoordt de Albert Heijn-klant over Albert Heijn, de Jumbo-klant over Jumbo etc.

Sinds vorig jaar wordt daarbij een andere indeling van afdelingen gehanteerd. Voorheen werden ‘zelfbediening’ en ‘bediening’ beoordeeld. Sinds 2020 wordt er een driedeling aangehouden:
1 – zelfbedieningsafdeling
2 – versafdeling met personeel
3 – versafdeling zonder personeel.

De beoordeelde aspecten per kaaspresentatie
Versafdeling met en zonder personeel

Voordeel
Aantrekkelijke aanbiedingen
Lage prijzen
Voldoende voorraad van aanbiedingen

Service
Ruime keuze
Goede kwaliteit van het assortiment
Voldoende voorraad assortiment (op het schap)
Voldoende informatie over producten aanwezig
Voldoende personeel aanwezig
Vriendelijk personeel
Overzichtelijkheid van de afdeling
Deskundig personeel
Netheid van de afdeling

Zelfbedieningsafdeling

Voordeel
Aantrekkelijke aanbiedingen
Lage prijzen
Voldoende voorraad van aanbiedingen

Service
Ruime keuze
Goede kwaliteit van het assortiment
Voldoende voorraad assortiment (op het schap)
Voldoende informatie over producten aanwezig
Overzichtelijkheid van de afdeling

Dit onderzoek naar de prestaties van kaasafdelingen heeft veel overeenkomsten met de in de branche bekende ‘kerst- en zomerrapporten’ van GfK. Westland wijst erop dat het kaasrapport veel meer omvat dan alleen de winnaars en de waardering van aspecten. Voor elke formule afzonderlijk biedt dit rapport allerlei onderzoeksresultaten en dus marktinzichten: Westland bezoekt met dit kaasrapport in de hand alle formules om advies te geven over hoe zij hun kaasafdelingen nog beter kunnen laten aansluiten op de wensen van hun eigen klanten.

Er is opnieuw een stijging in de scores van alle beoordeelde afdelingen zichtbaar, wat aangeeft dat de Nederlandse ‘kaasshopper’ ook afgelopen jaar weer tevredener was over de kaasafdeling dan het jaar ervoor. Er zit door de jaren heen een stijgende lijn in.

Zelfbedieningsafdeling

In de zelfbedieningsafdeling wint Nettorama deze editie. Het is, ten opzichte van vorig jaar, stuivertje wisselen met nummer twee, Dirk. Kwaliteit en samenstelling van het assortiment blijven voor de shopper de belangrijkste aspecten voor een goede zelfbedieningsafdeling. Prijsstelling, zowel in de actie als regulier, is echter wel het onderdeel waar de verschillen gemaakt worden. Verder valt op dat het aspect ‘voorraad van acties’ de laatste jaren aan belang heeft gewonnen. Dit geldt overigens ook voor de versafdeling.

Supermarkten moeten extra goed zorgen voor voldoende voorraad van hun acties op de winkelvloer.
Het verschil tussen de nummer 1 en de nummer 15 is slechts 0,5 punten, wat aangeeft dat de formules onderling weinig voor elkaar onderdoen.

Versafdeling mét/zónder personeel

Binnen de versafdeling is er sinds vorig jaar een splitsing aangebracht tussen de afdelingen mét personeel achter de kaascounter en de afdelingen zonder personeel. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat het dus gaat om de vraag hoe de klant deze afdeling ervaart.

In de categorie versafdeling met personeel wint Plus. Vooral het aspect ‘voorraad van acties’ is volgens de klant sterk verbeterd. Ook haalt Plus de hoogste score op het voor de shopper belangrijkste aspect ‘kwaliteit van het assortiment’.
In de categorie versafdeling zonder personeel behaalt Dirk de hoogste gemiddelde score. Dirk blinkt met name uit op de aspecten ‘lage prijzen’ en ‘aantrekkelijke acties’. En tijdens die aantrekkelijke acties heeft Dirk de winkelvoorraden goed op orde. Dat wordt door de klanten van Dirk zeer gewaardeerd.

Westland wijst erop dat versafdelingen zónder personeel lager scoren dan versafdelingen mét personeel.
De cijfers laten dat duidelijk zien.
Gemiddeld scoort een ‘versafdeling met personeel’ het rapportcijfer 7,63. Een ‘versafdeling zonder personeel’ krijgt gemiddeld het rapportcijfer 7,40. Dat oogt alsof het maar een minimaal verschil is, maar dat is binnen de bandbreedtes van dit onderzoek best opvallend. Bovendien, zelfs de zelfbedieningsafdeling scoort hoger, met 7,46. Het onderzoek wijst dus uit dat shoppers de (zichtbare) aanwezigheid van personeel en daarmee persoonlijk contact op de winkelvloer kunnen waarderen.

De winnaars en de top-5
De winnaars en de top-5

Versafdeling met personeel
1 – Plus 7,79
2 – Poiesz 7,74
3 – Albert Heijn 7,62
4 – Hoogvliet/Jumbo/Jan Linders 7,59
* waardering formules totaal/gemiddeld: 7,63

Zelfbedieningsafdeling
1 – Nettorama 7,72
2 – Dirk 7,64
3 – Poiesz/Deen 7,53
5 – Boni 7,51
* waardering formules totaal/gemiddeld: 7,46

Versafdeling zonder personeel
1 – Dirk 7,59
2 – Jumbo 7,52
3 – Plus 7,46
4 – Vomar 7,45
5 – Hoogvliet 7,39
* waardering formules totaal/gemiddeld: 7,40