GfK klantenkringen P05 2018 (week 17 – week 20)

0

De klantenkringen van achtereenvolgens Albert Heijn, Lidl, Jumbo, Aldi, Plus, Dirk, Coop en Emté in periode vijf (week 17 tot en met week 20) volgens GfK. De cijfers geven per supermarktformule het percentage huishoudens weer dat de desbetreffende formule in die periode (van vier weken) heeft bezocht.

Let wel, deze klantenkringen (ook wel penetratie genoemd) zeggen niets over de bezoekfrequentie noch de bestedingen bij de in kaart gebrachte acht landelijke formules en kunnen niet als indicatief voor het marktaandeel worden beschouwd. Wel geven zij, gevolgd over langere tijd, het switchgedrag tussen de formules weer dan wel de shoppervoorkeur op een bepaald moment.

FoodPersonality publiceert maandelijks de klantenkringen op basis van cijfers van GfK van acht landelijke supermarktformules (zie hierboven). Daarbij worden de stijgers en dalers in kaart gebracht, een vergelijking ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder en een verbijzondering in de vorm van de penetratie naar bijvoorbeeld inkomen, gezinssamenstelling, leeftijd, gewicht en gezondheidsbewustzijn. Tevens wordt hierbij  maandelijks de supermarktomzet (totaal en per week) uit dezelfde periode weergegeven.