GfK: omzetontwikkeling supermarkten vlak
GfK: omzetontwikkeling supermarkten vlak Shelflife

GfK: omzetontwikkeling supermarkten vlak

Algemeen

De supermarktomzet laat in het eerste kwartaal van dit jaar een daling van 1,7% zien, maar gecorrigeerd voor de late Pasen dit jaar is omzetontwikkeling in het eerste kwartaal stabiel. De gerealiseerde omzet kwam uit op € 8,21 miljard (ten opzichte van € 8,35 miljard in het eerste kwartaal van 2013).De zondagomzet groeide in 2013, mede als gevolg van de verruimde openstellingsmogelijkheden op zondag, met 23% naar € 900 miljoen.

Rekeninghoudend met de verschoven paasdagen bleef de omzet in het eerste kwartaal van 2014 stabiel, becijferde GfK. Het aantal kassabonnen steeg daarbij weliswaar met 1,5%, maar de omzet per kassabon daalde juist met 1,5%, van € 22,53 (Q1-2013) naar € 21,90 (Q1-2014).

Vorig jaar is 2,7% van de supermarktomzet op zondag gerealiseerd, dit komt neer op € 900 miljoen. Dit is een stijging van 23% ten opzichte van 2012. Vooral jongeren maken gebruik van de zondagsopening. Jonge alleenstaanden geven bijna 6% van hun supermarktbestedingen op zondag uit, onder 65-plussers is dit slechts 1,2%.

Ook regionaal zijn er grote verschillen in het zondags omzetaandeel. In de drie grote steden (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) is dit met 5,27% het hoogst, in het noorden van het land is dit met 1,08% het laagst. In alle regio’s groeit het zondagaandeel in 2013.

Consumenten kopen op zondag relatief vaak kant-en-klare maaltijden, rijst en deegwaren en desserts als ijs. Koffie, thee, suiker en wijn en aperitieven worden relatief veel minder aangeschaft.


Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.