GfK: Poiesz beste supermarkt van 2017

0
Leestijd: < 1 minuut
Poiesz is door GfK uitgeroepen tot ‘Beste supermarkt 2017’. De Friese supermarktketen haalt met een 7,82 de hoogste score op klantwaardering. Dit blijkt uit het GfK Supermarkt Rapport 2017 (voorheen het Kerst/Zomer Rapport van GfK). In het GfK Supermarkt Rapport beoordeelt de klant de supermarkten op ‘lage prijzen’, ‘aanbiedingen’, ‘versafdeling’, ‘kwaliteit’, ‘voorraad’, ‘breedte assortiment’, ‘personeel’, ‘winkelgemak’ en ‘winkeluitstraling’.
Poiesz scoort het hoogste op winkelgemak en winkeluitstraling, maar krijgt ook op de overige aspecten hoge waarderingen. Alleen op lage prijzen scoort de keten onder het gemiddelde. Bekijk hier de reportage die FoodPersonality afgelopen mei maakte van de vestiging in Leeuwarden, een winkel die naar de laatste stand van de formule is vormgegeven.
Nettorama en Jan Linders zitten vlak achter Poiesz en behalen respectievelijk de tweede en derde plaats in de waarderingsranking van het GfK Supermarkt Rapport. In het vernieuwde GfK Supermarkt Rapport wordt alleen naar waardering gekeken, waardoor er een aanzienlijke verschuiving in de ranking zichtbaar is. In de loop der jaren was er de nodige kritiek op de opzet van het onderliggende onderzoek. In de nieuwe opzet blijken vooral de regionale supermarkten nog beter te scoren.
Het GfK Supermarkt Rapport verschijnt in de nieuwe opzet nog maar één keer per jaar. Nieuw is dat er maandelijks wordt gemeten (i.p.v. twee momentopnames). Afgelopen zomer was er al geen Zomer Rapport meer. Het laatste Kerst Rapport (2016) werd genwonnen door Albert Heijn, terwijl Jumbo de winnaar was van het laatste Zomer Rapport (2016).