De supermarktomzet is tot en met november 2017 gestegen met 2,9% naar € 33,23 miljard (€ 32,29 miljard t/m november 2016). In dezelfde periode steeg de omzet per kassabon met 5,8% naar € 23,68 miljard (€ 22,37 miljard t/m november 2016). Deze stijging wordt volgens GfK mede veroorzaakt door het stijgend aandeel online van 2,1% naar 2,9% binnen de supermarktomzet, met een hoge kassa–bonwaarde.
Vooral schoonmaakartikelen (41,5%) en bier (36,0%) worden steeds vaker middels een aanbieding verkocht, maar ook bij versgroepen zoals verse maaltijden/pizza’s (25,6%), vlees/gevogelte/vis (21,9%) en AGF (21,7%) ligt dit aandeel bovengemiddeld. Ook bij home care & personal care (34,1%) stijgt het aandeel. Welgestelde gepensioeneerden maken het meest gebruik van aanbiedingen. Hoewel er op alle dagen een stijgende lijn in de aankoop van aanbiedingen te zien is, neemt het belang af naarmate de week vordert. Zo wordt op maandag 20,5% via een aanbieding verkocht, op zaterdag is dit nog maar 17,7%.