Goed fuseren, daar houden we van

0
Leestijd: 2 minuten
Dit commentaar is het ‘hoofdredactionele stuk’ van FoodPersonality september, die volgende week bij de lezers verschijnt.
Een fusie van Plus en Coop, met de keuze voor Plus als de nieuwe formule: ja, dit biedt voordelen.
Niet voor de concurrentie. Als deze fusie slaagt, krijgen Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Aldi er tegenstander van formaat bij. Oké, qua schaal en marktaandeel misschien niet, maar de combi Plus-Coop zou op de sympathie van de Nederlandse consument kunnen rekenen.

Voordelen voor de sector als geheel? Duurzaamheid hoog in het vaandel. Ook onder fabrikanten of andere ‘stakeholders’: iedereen met een beetje gevoel voor verhoudingen in de sector gunt Plus Retail succes. En die formule wordt nu opeens de nummer drie binnen de serviceformules.

Dat is toch heel wat anders dan bijvoorbeeld Marqt, met een mooi winkelbeeld en gedurfde assortimentskeuzes, maar dat uiteindelijk zich gewonnen moest geven en grotendeels opging in Ekoplaza, met prijsvechter Jumbo als koper van bijvoorbeeld de locatie van Marqt in Amsterdam-Buitenveldert. Nu krijgt een formule met de nadruk op productkwaliteit, duurzaam produceren en fair trade juist een oppepper.

Nietttemin, fuseren kan een complex proces zijn. We weten al wie de drie statutaire directeuren gaan worden. We weten nog niet wie de commercieel directeur gaat worden. En dat geldt vanaf die functie tot aan de category manager brood tot de unit manager vers etc. etc.

En er zijn vast ook Coop-ondernemers die het op dit moment totáál niet zien zitten om hun Coop tot een Plus Briljant 2.0 om te laten bouwen. En er zijn vast plaatselijke marktgebieden waar Plus en Coop iets te veel de strijd bepalen en dan moet je er een laten gaan, bijvoorbeeld omdat de ACM dat vindt.

Goed fuseren, daar houden we van – om de slogan van Plus maar eens te misbruiken. Een coöperatie van ondernemers fuseren met een coöperatie met een stem voor zowel ondernemers als consumenten: ook geen sinecure. Maar er is wél meteen een ideaal bij te bedenken: wat zou het mooi zijn als ondernemers en consumenten ieder vooruit willen met de verduurzaming van het levensmiddelenaanbod – je hoopt althans maar dat die consument in dit bestuursgremium er niet op uit is dat de barbecueworstjes een nóg lagere actieprijs moeten hebben. Daar zit de warmer wordende wereld niet op te wachten.

De komende tijd wordt het ook interessant in de tiende (Nijmegen)n en de zestiende (Arnhem) stad van Nederland. Nijmegen heeft negen Coop-winkels. Arnhem heeft er acht. Twee steden met een enorme ‘Plus-vergroening’ de komende tijd?
In FoodPersonality september (die komende week bij de lezers verschijnt) beschrijft EFMI-columnist Koen Hazewinkel waarom hij vindt dat supermarkten te veel op elkaar lijken. Blauw, geel, rood, oranje of groen… alleen de formulekleur is anders, aanbod en beleving zijn vrijwel hetzelfde. Blijft dat zo?

Verder voorzien we nog wrijving: Superunie is een inkoopvereniging met veel regionale formules, veelal met een marktaandeel van om en nabij de 1 of 2%. Plus en Coop waren elk al de grotere partijen binnen dat geheel. En nu gaan die twee één partij vormen. Altijd goed voor het inkoopvolume, ja, dat wel. Maar het is de vraag of de andere leden het fijn vinden om aan tafel besluiten te nemen met een medelid met een marktaandeel bijna vijf tot wel tien keer groter dan zij zelf.