Gorillas fietst razendsnel rond, met Tencent in de rug

0
Leestijd: 3 minuten

De supermarktsector heeft er sinds een tijd een ‘nieuwe disrupter’ bij. Nou ja, of Gorillas echt die rol in de Nederlandse supermarktsector gaat spelen, dat is nog maar de vraag. Maar het uitgangspunt is zonder meer ‘disruptend’, je bestelt via de Gorillas-app je boodschappen en je hebt via een fietskoerier die bestelling in tien minuten in je handen.

Gorillas is ooit gestart in Berlijn, de oprichter heet Kağan Sümer, die is er volgens zijn LinkedIn-pagina in maart vorig jaar mee begonnen en daarvóór werkte hij – tot 2019 – bij Rocket Internet (het bedrijf achter modedetailhandel-‘disrupter’ Zalando) en daarvóór bij Bain. Da’s geen McKinsey, maar wel de nummer twee achter McKinsey in dat wereldje.

In tien minuten. Daar kan geen AH, Jumbo en de rest tegenop. Dus is het werkelijk een bedreiging voor de sector. Nou, de sector zei al een beetje van niet, twee weken terug. Iets van ‘wij kunnen ook in tien minuten als het moet’. Uhhuh.

Een woordvoerder had een verbale list bedacht. Nou alleen nog de uitvoering…
Gorillas heeft geen beperkt convenience-assortiment, nee, een standaard van 2.000 sku’s, daar kun je aardig wat consumentenbehoeften mee afdekken. Geen assortiment van een AH XL of een Jumbo Foodmarkt. Zelfs geen assortiment van een Aldi in ons land.

Als je als klant haast hebt, valt wellicht ook die € 1,80 bezorgkosten mee. Je moet dus geen Gorillas-koerier een blikje cola laten brengen.

Wat zegt die Kağan Sümer eigenlijk over supermarkten? “Deze sector heeft zijn klanten veel te lang verwaarloosd. In plaats van zich aan te passen aan de klant, richten traditionele supermarkten zich op lange houdbaarheidsdata en mensenmassa’s die in het weekend in de rij staan om hun boodschappen te halen.”

Ja, kun je zo zien. Je kunt deze omschrijving ook als ‘framing’ typeren. ‘Verwaarloosd’. Welke framing? ‘Wij zijn de oplossing, de rest is dor hout.’ Corporate populisme. Kan Gorillas de sector op zijn kop zetten? Jazeker.

Sümer heeft het over een ‘net promoter score’ van 92%, en hij wil naar 99. De net promoter score (nps, onder marketeers) wil zeggen: 92% van de ondervraagden zou dit aan vrienden, kennissen, familie en collega’s aanbevelen.
Maar is Gorillas al ver dan?

Nee. Helemaal niet. Het bedrijf is net een jaar oud. Het opereert momenteel in twaalf steden. Waarvan vijf in Nederland, dat is dan wel weer opvallend veel van die twaalf. Die vijf steden in Nederland zijn: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Groningen – gek eigenlijk, wij hadden dan ‘stad nummer vijf qua bevolking’ Eindhoven verwacht, en Eindhoven heeft net zoveel studenten als Groningen, ongeveer. Maar vooruit, Groningen dan.

En het zit dan ook in steden als Berlijn, in München, en ook in Londen. Het heeft nu bij elkaar ’40 micro-fulfilment centres’. Wat zijn dat dan weer? Dat zijn die ‘dark stores’, die panden die eerst leeg stonden en die nu de vooraadhokjes zijn met die 2.000 artikelen. Met een paar mensen erin en koeriers die op en af fietsen. En omvat Gorillas bijvoorbeeld dan nu al ‘heel Amsterdam’?

Het lijkt van niet. Je kunt niet als Amsterdammer ‘op elke plek’ je boodschapjes in tien minuten hebben, tenzij Gorillas uitgerekend in Amsterdam al, zeg, 14 ‘micro-fulfilment centres’ zou hebben. Eerder zal Gorillas ervoor gekozen hebben dat je als klant in bepaalde delen van Amsterdam gewoon nog niet kunt bestellen. Heeft Gorillas een lange adem?

Ja, dat zou best kunnen. Gorillas heeft in een eerste ronde € 37 miljoen opgehaald bij investeerders. Nou, daar valt niemand van om. Maar vorige week ging het al om een tweede rondje kas bijlappen, en dat werd € 240 miljoen. Dus dat bijlappen gaat wel met grote stappen.

En het is ook interessant om te weten wíe er bijlapt. Tencent, onder andere. Toch de grote uitdager van Alibaba. Dus daar kan nog van alles bijkomen, denk maar een Jitse Groen en Thuisbezorgd en Just Eat Take-away, dat ging ook hard.
Is Gorillas een vernieler?

Ja, deels. Maar die Sümer heeft wel één ding op z’n minst goed gedaan, alle rugzakvullers en fietskoeriers zijn in vaste dienst. Met uitzicht op een miljoen aan bonussen, klinkt het. En dat is dan toch weer heel anders dan die andere bedrijven die mensen met eten in hun nek laat rondfietsen.

Goed voorbeeld. Van gisteren. Deliveroo ging naar de beurs. Dat viel al vóór de beursgang tegen, veel investeerders haakten af. Want: Deliveroo is niet ‘ESG’ genoeg. ‘ESG’ wil zeggen dat het bedrijf niet aan duurzaamheids- en ‘living wages’-criteria voldoet. De fietsers zijn zzp’er. Die leven van commissie en volume. En maar doortrappen. De beleggers zeiden: zou Deliveroo aan die eisen voldoen, dan zou het niet winstgevend zijn.

Het aandeel kwam gisteren voor het eerst naar de beurs, in Londen. En zakte meteen 26% omlaag die dag. Dat heeft Gorillas dus anders opgelost.