Bij Gorillas staat de melk een dag lang buiten de koeling

0
Leestijd: 2 minuten

Afgelopen en deze week hebben Gorillas en Getir een paar darkstores moeten sluiten en zo bezien hebben ze in het stof moeten bijten in hun juridische gevecht tegen gemeente Amsterdam. We schreven er vorige week al over. Afgelopen zaterdag werd het nog erger voor de flitsbezorgers, maar dan vooral Gorillas. Twee redacteuren van NRC spraken met fietskoeriers en ex-fietskoeriers van het bedrijf en het beeld dat eruit naar voren komt, is vrij ernstig (foto: Gorillas Benelux-directeur Sadik Cevik in een van de darkstores in Amsterdam, fotobron: archief FoodPersonality). Zo zouden pakken melk vanwege ruimtegebrek een dag lang buiten de koeling hebben gestaan.

De achtergrond: het uitgangspunt van harde groei, om de andere flitsbezorgers maar vóór te zijn. “In twee jaar groeide Gorillas uit tot een bedrijf met 15.000 werknemers en vestigingen door heel Europa en de Verenigde Staten. Investeerders voorzagen het bedrijf van een enorm startkapitaal (1 miljard dollar) en mede door alle lockdowns leek de behoefte aan snelle bezorging aan huis vrijwel onbeperkt.”
Maar op dit moment zou Gorillas volgens het artikel elke maand ‘tussen de 60 en 90 miljoen dollar’ verlies lijden (omgerekend € 57 t/m 86 miljoen). En van dat investeringskapitaal van 1 miljard dollar (€ 960 miljoen) zou volgens technologiewebsites momenteel nog maar 300 miljoen dollar (€ 290 miljoen) over zijn. En de renteverhoging is ook een sta-in-de-weg, vreemd vermogen is duurder aan het worden, de tijd van ‘goedkoop geld’ lijkt voorbij.

Gorillas zou zich al terugtrekken uit Spanje en ook concurrenten als Zapp lijken te gaan saneren. (Daarnaast, op het CIES-congres in Dublin afgelopen week zou Ugur Samut, naast oprichter Kağan Sümer mede-oprichter van Gorillas en ‘chairman’, hebben verteld dat het bedrijf afhankelijker zal gaan worden van samenwerkingsvormen met supermarktbedrijven.)

Maar dat laatste zijn eerder toevoegingen van onze kant. Veeleer meldt genoemde krant zaken over de dagelijkse operatie: de salarisadministratie, het voorraadbeheer en administratieve processen, allemaal met gebreken en mankementen. En de fietsen zelf ook. Er komen verschillende koeriers aan het woord.

Overuren worden niet uitbetaald, er staan onbegrijpelijke bedragen op de loonstroken en personeel dat heeft opgezegd, moet naderhand nog geld krijgen. De onderlinge communicatie is moeilijk. “Dan kregen we een nieuwe manager, die nog nooit in een filiaal was geweest”, zegt er een. “Of er was plotseling een ploeg Indiërs of Bangladeshi aan het werk, van wie er maar eentje een beetje Engels sprak. Als die verdwaalden, was het onmogelijk met ze te communiceren.” Helemaal te gek voor woorden: “We hadden te weinig ruimte, waardoor de pakken melk de hele dag buiten de koeling stonden.”

Verder zijn de fietsen niet wat ze moeten zijn. De fietskoeriers zouden een houder op het stuur moeten hebben voor hun smartphone als navigatie-apparaat, maar dat onbreekt. Waardoor fietskoeriers vaak met één hand aan het stuur fietsen, de andere hand is om de smartphone vast te houden.

En dan de ‘fietstraining’: die is er niet, zegt er een. “Je fietst gewoon een keer achter een collega aan tijdens een bezorgritje en dan ga je beginnen.”
Het klinkt allemaal niet nieuw. Een dame die inmiddels bij Albert Heijn aan de slag is en die voorheen als fietskoerier werkte, meldde ook al zulke toestanden. Maar dat de pakken melk een dag lang buiten de koeling staan, dat is weer nieuw flitsbezorgersnieuws en dat zou de NVWA op z’n minst moeten alarmeren.