Gorillas, Thuisbezorgd, Picnic of supermarkt spelen, that’s the question

0
Leestijd: 3 minuten

Het gras is altijd groener bij de buurman. Het gevoel in die uitspraak zorgt ervoor dat er concurrentie is. We zien hier op de foto (FoodPersonaliry maart 2020, in een Jumbo City in Hoog Catharijne) de samenwerking tussen Jumbo en Thuisbezorgd.

Het gras is groener bij de ander… dat wordt des te duidelijker als we kijken naar de opkomst van Picnic, naar de opkomst van Thuisbezorgd dat naderhand door oprichter Jitse Groen tot het Just Eat Takeaway werd uitgebouwd van vandaag de dag, en sinds kort naar de opkomst van Gorillas, versus de supermarkt.

‘Horecamaaltijden bezorgen, dat zouden wij ook moeten doen. Want de marges op horecamaaltijden zijn veel groter dan die op artikelen in onze supermarkt.’ Nee, het is geen citaat. Maar het zou zomaar ergens tijdens een bespreking in Zaandam, Veghel, Utrecht, Velsen-Noord of Velp geopperd kunnen zijn. Just Eat Takeaway zit opeens te denken aan het bezorgen van boodschappen. Zo blijkt uit een kort bericht in Het Financieele Dagblad.

Just Eat Takeaway heeft een goede periode achter de rug. Er is, zo meldt het bedrijf, flink ingezet om het veroveren van marktaandeel in het Verenigd Koninkrijk. Daarmee klotsen de marges nog niet tegen de plinten. Internet- of techbedrijven moeten altijd eerst marktaandeel zien te winnen, of gewoon omzet. Zodat de klant ‘eerst aan …. denkt, als hij of zij ….’ Vul maar in: ‘Thuisbezorgd’ en ‘maaltijden’, of ‘Gorillas’ en ‘snel bezorgde boodschappen’, of ‘Picnic’ vanwege de vaste routine met aanhuisbezorging.

Wat laat Just Eat Takeaway ook deze week merken? Dat het het gras van de supermarkt groener vindt dan dat van de horeca. Just Eat Takeaway heeft natuurlijk enorm kunnen profiteren van de lockdown en de horecasluiting, elk restaurant is gaan nadenken over ‘afhaal’. Maar dat is maar één kant van de medaille. Just Eat Takeaway ziet natuurlijk ook de opkomst van Gorillas. En snel bezorgen, dat heeft weer als voordeel dat je als klant van Gorillas met z’n claim van ‘binnen tien minuten staan we voor je neus’ net zo makkelijk over tien minuten de ingrediënten van een makkelijk te bereiden maaltijd kunt bestellen. Met andere woorden, Just Eat Takeaway en Gorillas kunnen elkaar stevig in de weg gaan zitten. Het Financieele Dagblad meldde afgelopen dinsdag dan ook: Andrew Kenny de ceo van Just Eat Takeaway in het Verenigd Koninkrijk, zit na te denken over boodschappenbezorging.

De krant wijst in dat verband naar een andere krant, de Financial Times. Daarin heeft Kagan Sŭmer van zich laten horen, de oprichter van Gorillas. Die heeft verklaard: boodschappen bezorgen biedt veel meer winstkansen dan horecamaaltijden bezorgen. Want de gemiddelde bestelling is bij bezorgde boodschappen groter dan bij bezorgde horecamaaltijden: van zo’n 20 tot wel 40%, aldus Sŭmer.

Het klopt natuurlijk wel dat als je als AH, Jumbo of Picnic een bestelwagentje laat voorrijden, klanten de neiging kunnen hebben om meer voorraad in te slaan. Want óp gaat het toch, en dan heb je het maar vast in huis, en het maakt de bezorgkosten van bijvoorbeeld AH of Jumbo in verhouding tot de bestelling goedkoper. Terwijl: als je met z’n tweeën even een maaltijd wil bestellen bij Thuisbezorgd, bestel je er dan ook meteen twee voor morgen? Zo iemand hebben wij nog nooit ontmoet. Thuisbezorgd waarschijnlijk ook niet. Voordeel voor de supermarkt dus. En voor Gorillas.

Maar wat onze gorilla Sŭmer er niet bij gezegd heeft, is hoe hij de rugzak van die fietskoeriers van hem zo volgestouwd krijgt dat het ook echt een flinke omzet en navenante marge vertegenwoordigt. Dat is met een bestelautootje wel weer wat makkelijker. (Oké, oké, blijf denken in termen van mogelijkheden: Gorillas heeft over een tijdje ook autootjes. Zo’n karretje noemen we dan een ‘Bokito’.)

Hoe dan ook, AH, Jumbo, Lidl, Plus en de anderen verlangen van oudsher naar de ruime marges van de horeca, maar Just Eat Takeaway en Gorillas verlangen ieder met hun eigen beweegredenen naar de grote volumes van de supermarkt en naar de ‘rekbaarheid’ van het bonbedrag.

Dus zelfs als je Jitse Groen heet, kan het gras van de supermarkt flink in de ogen schijnen.
Nog meer branchevervaging op komst. Kom maar op dan.

En ondertussen heeft Jumbo-cfo Ton van Veen nog steeds niet verklaard dat e-commerce winstgevend is. Wat doen ze mekaar aan, met al die verlangens naar groener gras.

Het aandeel Just Eat Takeaway is enorm gestegen tussen het begin van de corona-uitbraak en nu. O ja? Valt tegen. Het stond op 19 oktober afgelopen jaar bijna op € 109, maar is sindsdien meer gezakt dan gestegen, en het staat op 14 april 2021 op € 90,50. Het aandeel Ahold Delhaize is enorm gestegen sinds het begin van corona. O ja? Valt tegen. Het stond op 25 augustus afgelopen jaar op € 26,-, en het staat op 14 april 2021 op € 23,17.