Groei e-commerce zal aanhouden volgens Nielsen

0
Leestijd: 2 minuten

Consumenten bestellen meer boodschappen via internet dan vóór het begin van de coronacrisis. Volgens Nielsen gaat de klant niet meer terug naar de fysieke supermarkt als die crisis achter de rug zal zijn.

Marktonderzoeker Nielsen heeft in maart een onderzoek onder consumenten gedaan in dertig landen in Europa. Aan consumenten is gevraagd of ze sinds de uitbraak van de coronacrisis meer aankopen doen via internet en of ze denken dat ze dat weer zullen veranderen als die crisis voorbij zal zijn.

De bevinding: van de Nederlandse consumenten die aan dat onderzoek hebben meegewerkt, zegt minder dan de helft dat zij denken dat zij na die crisis weer hun oude aankooppatroon zullen oppakken.

Nielsen heeft in dit onderzoek onder Europese consumenten gevraagd naar aankopen van kleding, keukengerei, entertainment (b.v. computerspelletjes of een Netflix-abonnement), cosmetica et cetera, maar ook drie categorieën die de supermarkt betreffen: dranken, verpakte levensmiddelen (dus merendeels droge kruidenierswaren) en versartikelen.

Nielsen maakt een onderscheid in online-aankopen vóór de coronacrisis, tijdens de coronacrisis en de verwachtingen van de consument over zijn eigen aankoopgedrag ná de coronacrisis.
Voor dranken zijn de percentages:
• vóór de crisis 20%, tijdens: 28% en ‘verwachting erna’: 27%
Voor dkw:
• vóór de crisis 20%, tijdens: 27% en ‘verwachting erna’: 26%
Voor versartikelen:
• vóór de crisis 19%, tijdens: 22% en ‘verwachting erna’: 24%.

Opmerkelijk hierbij: de consument verwacht dus ná de crisis nog meer versartikelen via e-commerce te gaan kopen dan nu het geval is. Bij dranken en dkw is die aankoopintentie na de crisis iets lager dan nu het geval is. Sonja van den Berg, consumer insights leader van Nielsen Benelux, wijst erop dat ‘e-commerce-shoppingintenties’ voor dranken met 7% stijgen, voor versartikelen met 5% en voor ‘verpakte levensmiddelen’ met 6%. Dit is volgens Van den Berg een ‘grote versnelling’ voor de e-commercemarkt die volgens haar al vóór de crisis waarneembaar was. Zij wijst er verder op dat retailers hierbij meer hun voordeel kunnen doen als ze zowel offline als online goed presteren in de manier waarop de consument die wisselwerking ervaart.

Daarnaast heeft Nielsen op basis van de omzetgegevens van week 19 (maandag 4 mei t/m zondag 11 mei) een stijging van maar liefst 12,6% gemeten ten opzichte van diezelfde week een jaar eerder. Een jaar eerder: dat was de week waarin veel Nederlanders buitenshuis Bevrijdingsdag vierden.

Eerder al heeft Nielsen bekendgemaakt dat het voor dit lopende jaar voor de supermarktsector een omzetstijging voorziet van 5,7%. Vóór de coronacrisis hield Nielsen het op een verwachte groei van 2,7%.