Groei online supermarktbestedingen vlakt af; Picnic streeft Jumbo voorbij
Groei online supermarktbestedingen vlakt af; Picnic streeft Jumbo voorbij Shelflife

Groei online supermarktbestedingen vlakt af; Picnic streeft Jumbo voorbij

Algemeen

Uit de jongste meting van de online supermarktbestedingen door Supermarkt & Ruimte blijkt dat het aantal huishoudens dat online boodschappen doet iets is afgenomen ten opzichte van recordjaar 2020. Dat wijst volgens de onderzoekers op een mogelijke afvlakking van de groei. Albert Heijn blijft ook online marktleider, maar Jumbo moet zijn tweede plaats afstaan aan Pincic, terwijl Plus als kleinere online supermarkt hard groeit.

Uit de meting door Supermarkt & Ruimte (halfjaarlijks sinds 2015) komt naar voren dat 41% van de respondenten aangeeft bij Albert Heijn online supermarktaankopen te doen. Picnic (27%), dat ook in voorgaande metingen al flink aan het doorgroeien was, heeft Jumbo (21%) nu definitief verdrongen naar de derde plek. Volgens de onderzoekers groeien de kleinere aanbieders relatief snel doordat de grotere aanbieders soms nog steeds moeite hebben om hun bezorgcapaciteit aan te laten sluiten op de snel groeiende vraag. De snelst groeiende online aanbieder buiten de ‘grote drie’ Plus (bij benadering een oriëntatie van 8%).

Het online marktaandeel wordt door Supermarkt & Ruimte nu op 5,4% ingeschat. Let wel, het gaat in de meting van Supermarkt & Ruimte om online supermarktbestedingen door consumenten, niet om de (klein)zakelijke bestedingen die door andere onderzoeksbureaus worden meegenomen. Evenwel is in een tijdsbestek van iets meer dan vijf jaar het aandeel van de online supermarktbestedingen ruim vervijfvoudigd. In geld gaat het daarmee inmiddels om € 2,2 miljard.

De enorme groei van online boodschappen doen in het cornajaar lijkt inmiddels af te vlakken. De licht afgenomen penetratiegraad is daar een belangrijke eerste indicator van, zo stellen de onderzoekers. Die penetratiegraad daalde van 29% in het najaar van 2020 naar ongeveer 26%. Een grotere groep consumenten zou het inmiddels weer fijn vinden om boodschappen te doen in een fysieke supermarkt.

Het rapport met de volledige resultaten van de meting is hier te zien.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.