Hajir Hajji volgt Sander van der Laan op bij Action

0
Leestijd: 2 minuten

Hajir Hajji (41) (foto; bron: Action) gaat Sander van der Laan (53) opvolgen als ceo van Action, de koopjesformule met snel wisselende assortimenten waar de supermarktsector best wel eens last van heeft, omdat die formule tegen enorm lage prijzen ook zoetwaren, dranken en andere dkw van A-merkartikelleveranciers heeft die ook in een AH, Jumbo, Plus, Dirk etc., etc. te koop zijn. Sander van der Laan, jarenlang algemeen directeur van Albert Heijn, stapt op, maar blijft aan Action verbonden voor ‘een soepele overgang’ (tot eind maart). En met de persoon Haji heeft de detailhandel van Nederland z’n eerste vrouw als ceo met ‘medelander’-afkomst (we weten niet goed hoe we dat op z’n correctst zeggen moeten). En daarmee kunnen we de benoeming van Hajir als een mijlpaal in de Nederlandse detailhandel beschouwen.

Elke krant, elke zakensite etc. heeft dit al gemeld en is erin gedoken. Hajir is momenteel commercieel directeur, maar wordt met ingang van 1 januari volgend jaar ceo van Action. Het is nog niet bekend wat Van der Laan hierna gaat doen. Het zou zelfs kunnen dat hij dat zelf ook nog niet weet. Of dat hij een periode van rust pakt. Dat gaan we zien, zogezegd.

Hajir wordt in tal van media omschreven als ‘opgegroeid, doorgegroeid, doorontwikkeld’ binnen Action. Overal in kranten staat het beschreven: op haar zeventiende solliciteerde ze naar drie vacatures en ze nam zich voor dat ze zou gaan werken bij het bedrijf dat het eerst zou reageren. Action reageerde als eerste. We hebben het dan over 1997. En daarna gaat het crescendo met haar, eigenlijk net zoals het crescendo gaat met Action zelf – ze wordt vakkenvuller, ze wordt caissière, ze wordt filiaalleider… en in 2011 is zij binnen de directie de operationeel verantwoordelijke. En sinds 2018 is ze binnen directie de commercieel verantwoordelijke. In die functie raakte ze vorig jaar in opspraak toen ze, aan het begin van de coronapandemie, leveranciers meedeelde dat Action eenzijdig had besloten om de betalingstermijn met een maand te verlengen.

In het persbericht wordt Sander van der Laan geciteerd: “Hajir ís Action”. Van der Laan begon in 2015 bij Action, na eerst jarenlang ceo van Albert Heijn te zijn geweest. En daar kende hij perioden van succes en ook van minder succes. In 2014 haalde hij de publiciteit door openlijk te melden dat hij een soort oorlog verklaarde aan Lidl, om marktaandeel terug te winnen. Binnen de wandelgangen van de branche heet het dat de leiding van Ahold Delhaize daar ‘not amused’ over was. Maar dat is speculatie, zeggen we er maar bij.

Action is zoals bekend enorm gegroeid. Toen de oprichters als Gerard Deen, Rob Wagemakers en Boris Deen investeringsmaatschappij 3i naar binnen haalden voor een verkoop, zorgde 3i dat Action in een enorm tempo winkels opende in de Benelux, Frankrijk en Duitsland. Vandaag de dag omvat Action een werkterrein van tien landen, een jaaromzet van € 5,6 miljard, en de 2.000ste winkel is ‘in zicht’. Maar, aldus het persbericht van Action, Hajir treedt aan in een ‘volgende fase van de ontwikkeling van Action’, waarbij ‘toewijding aan klanten’ en ‘de aanhoudende significante groei’ dienen samen te gaan met ‘Actions digitale en duurzaamheidsstrategie’.