Halfjaarcijfers Jumbo: forse groei, vooral online
Halfjaarcijfers Jumbo: forse groei, vooral online Shelflife

Halfjaarcijfers Jumbo: forse groei, vooral online

· leestijd 3 minuten Algemeen

Jumbo heeft in het eerste halfjaar in de supermarktactiviteiten een omzetstijging gerealiseerd van 14,2% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De Jumbo- consumentenomzet kwam dit halfjaar uit op € 5,10 miljard, een stijging van € 634 miljoen ten opzichte van de eerste helft van 2019. De autonome omzetgroei van de bestaande Jumbo-winkels bedraagt 9,5% en ligt wederom boven de gemiddelde marktgroei van 8,5% (bron: Nielsen).

De omzetstijging van Jumbo is deels terug te voeren op het winkelgedrag van consumenten tijdens de coronacrisis. Klanten van Jumbo gaven meer uit aan hun dagelijkse boodschappen. Veel nieuwe klanten hebben in deze periode Jumbo.com ontdekt. Online boodschappen doen nam hierdoor een grote vlucht met een gerealiseerde omzetstijging van nagenoeg 50%.

La Place had daarentegen te maken met een aanzienlijke omzetdaling als gevolg van de coronamaatregelen en de permanente sluiting van de 12 Hudson Bay-vestigingen begin dit jaar. De gedeeltelijke heropening van de restaurants sinds 1 juni jl. wordt aangegrepen om het restaurantconcept beter te laten aansluiten bij de nieuwe vereisten in de horeca en de veranderende wensen en behoeften van de consument. In totaal zullen 23 La Place-vestigingen gesloten blijven, omdat het toekomstperspectief na heropening onvoldoende zou zijn.

Frits van Eerd trots

“Tijdens de coronacrisis hebben we met alle collega’s heel duidelijk onze meerwaarde kunnen laten zien”, zegt Jumbo CEO Frits van Eerd. “Ondanks alle noodzakelijke maatregelen hebben we kosten noch moeite gespaard om boodschappen doen leuk, prettig én veilig te laten zijn. Medewerkers van La Place zijn bijgesprongen om de voedselvoorziening op peil te houden en te zorgen voor een veilige winkel- en werkomgeving. Ik ben er erg trots op hoe we met z’n allen onze business in no-time hebben weten aan te passen, vooral ook online. Onze klanten waarderen de extra inspanningen enorm en zijn daardoor nog trouwer aan Jumbo. De fikse omzetstijging van dit halfjaar is daar voor een groot deel aan te danken. Ook tijdens de coronacrisis zijn we harder gegroeid dan de markt. We zijn goed op weg om € 10 miljard omzet te behalen in 2021, het jaar waarin ons familiebedrijf 100 jaar bestaat.”

Halfjaarcijfers Jumbo

Nieuwe vestigingen in binnensteden

Om tegemoet te komen aan de veranderende wensen en behoeften van klanten, en om plaats te maken voor verdere uitbreiding van het Jumbo aanbod, zijn afgelopen halfjaar wederom circa 30 Jumbo winkels geheel vernieuwd. In heel 2020 opent Jumbo naar verwachting 25 nieuwe vestigingen in België en Nederland. Op de Nederlandse thuismarkt zijn dat met name binnenstedelijke locaties die van Hema en Marqt zijn overgenomen. Huishoudelijke artikelen uit het Hema-assortiment hebben afgelopen maanden hun intrede gedaan in tientallen Jumbo-winkels. Volgens plan beschikken begin volgend jaar álle Jumbo-vestigingen over ‘eigen Hema -schappen’.

Bouwen aan de digitale klantrelatie

Verder is Jumbo blijven investeren in de digitale relatie met haar klanten. Het in 2019 gelanceerde digitale klantenprogramma Jumbo Extra’s wordt enthousiast ontvangen. Inmiddels heeft de bijbehorende app landelijke dekking. Ook heeft Jumbo in deze periode vaart gezet achter het bruikbaar maken van de succesvolle Jumbo Foodcoach app voor bredere doelgroepen. Deze persoonlijke digitale voedingscoach was aanvankelijk alleen toegankelijk voor topsporters, maar komt nu stapsgewijs beschikbaar voor overige klanten, te beginnen met amateurwielrenners.

Online in stroomversnelling

Door de fors toegenomen vraag naar thuisbezorging vanwege de coronacrisis is de verdere uitbreiding van Jumbo online in een stroomversnelling gekomen. In mei opende Jumbo in Breda een nieuwe hub voor het thuisbezorgen van boodschappen, de vijfde na ’s-Hertogenbosch, Amsterdam, Utrecht en Middelburg. En eind dit jaar opent het derde E-fulfilment Center (EFC) van Jumbo haar deuren te Bleiswijk. De andere EFC’s staan in ’s-Hertogenbosch en Raalte. Jumbo onderzoekt verschillende andere opties voor online capaciteitsuitbreiding, waaronder nieuwe locaties voor hubs. Jumbo rekent erop dat dit voor het einde van het jaar duizenden nieuwe banen oplevert. Het totaal aantal Jumbo-medewerkers zal hierdoor uitkomen op zo’n 100.000.

Gemechaniseerd Nationaal Distributiecentrum

Na een voorbereidings-, bouw- en testfase van zo’n drie jaar, is het nieuwe gemechaniseerde landelijke distributiecentrum (NDC) voor droge kruidenierswaren in Nieuwegein nagenoeg klaar voor gebruik. Deze zomer zullen de eerste winkels worden bevoorraad vanuit dit complex met een vloeroppervlakte van ca. 45.000 m2. In de maanden daarna wordt de belevering uitgebreid naar steeds meer Jumbo-winkels. Ook voor de landelijke distributie van een deel van de verse producten onderzoekt Jumbo de mogelijkheden voor een gemechaniseerd NDC in Nieuwegein.

Jumbo België

In juni 2020 heeft Jumbo in Deurne haar vierde Belgische winkel geopend. De entree op de Belgische markt van Jumbo verloopt succesvol: klanten omarmen de formule en de resultaten zijn boven verwachting. Door de coronacrisis is een lichte vertraging ontstaan bij de planning van nieuwe Belgische winkels dit jaar. Jumbo verwacht eind van dit jaar ten minste acht winkels in België geopend te hebben. Op langere termijn ziet Jumbo nog steeds potentieel voor zeker honderd vestigingen bij onze Zuiderburen.

Nieuwe hoofdkantoororganisatie

De aangekondigde organisatorische aanpassingen van het Jumbo hoofdkantoor te Veghel verlopen voortvarend. De aanpassingen moeten voorkomen dat de snelle groei van de afgelopen jaren uitmondt in te veel complexiteit en onnodige bureaucratie. De nieuwe organisatie, die op 7 september a.s. van start gaat, kenmerkt zich door een grotere mate van wendbaarheid en slagvaardigheid. Van de 1.300 banen op het hoofdkantoor verdwijnen er uiteindelijk zo’n driehonderd. Daaronder vallen circa 180 functies bij ondersteunende afdelingen, zoals personeelsadministratie en crediteurenbeheer, die Jumbo wil uitbesteden. Uitgangspunt hierbij is dat de betrokken medewerkers meegaan naar de betreffende outsourcingspartners. Naast veertig banen die door natuurlijk verloop ophouden te bestaan, wordt voor zo’n tachtig medewerkers ontslag aangevraagd. Voor deze mensen is inmiddels een intensief outplacementtraject gestart en zij vallen onder de Sociale Begeleidingsregeling.

Halfjaarcijfers Jumbo: forse groei, vooral online

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.