Hoe komen de FoodAwards tot stand?

0
Leestijd: 2 minuten

78 introducties uit 2021 dingen dit jaar mee naar een FoodAward. Van Aarts Smoothiefruit tot Zuivelhoeve Roomyoghurt. Maar hoe komen de FoodAwards eigenlijk tot stand? De procedure ligt eigenlijk al jaren vast en bestaat uit vier stappen.

1. Op verzoek van FoodPersonality verzamelt IRI aan begin van het jaar de introducties van het voorgaande introductiejaar. Op basis van EAN-codes worden nieuwe of sterk vernieuwde producten van enige omvang in kaart gebracht. Op die manier ontstaat een longlist met vele honderden producten die vorig jaar zijn geïntroduceerd.

2. FoodPersonality bepaalt in samenspraak met het Retailcollege, de jury van de FoodAwards, hoeveel introducties genomineerd worden en welke dat zijn. Er wordt los van categorieën genomineerd en daardoor kunnen sommige productgroepen ontbreken, bijvoorbeeld bij gebrek aan succesvolle of innovatieve introducties. Het Retailcollege brengt bij het nomineren criteria in zoals omzet, marge, innovatief gehalte, ondersteuning en waarde voor de categorie. Producten met selectieve distributie moeten bij tenminste twee van de drie vertegenwoordigde inkoopblokken (AH, Jumbo, Superunie) opgenomen zijn om genomineerd te kunnen worden. Hieruit ontstaat de lijst van genomineerden voor de FoodAwards die dit jaar dus 78 producten omvat.

3. FoodPersonality vraagt aan de fabrikanten of leveranciers van de genomineerde producenten of zij willen participeren in een campagne waarin consumenten wordt gevraagd op genomineerde producten te stemmen. Deze consumentenactie vindt dit jaar weer plaats op tal van consumentenwebsites, nieuwsbrieven, Facebook, culinair tijdschrift Foodies, kooktijdschrift Koken & Genieten, Supermarkt.team en uiteraard op www.foodawards.nl.

4. Het Retailcollege bepaalt na afloop van de consumentenactie en mede op basis van de uitslag daarvan hoeveel FoodAwards er worden uitgereikt en welke dat zijn. Daarnaast wordt besloten of de zogeheten FoodQualityAward, ter beloning van bijzondere initiatieven van fabrikanten en leveranciers wordt uitgereikt. Tenslotte besluit het Retailcollege welk product van alle introducties uit het voorgaande jaar het beste was en wordt beloond met de FoodTopAward.