Een hogere vleesprijs voor eigen gewin?

0
Leestijd: 2 minuten

Een grappig moment in een stuk op de site van Distrifood. Het legt het aan een panel van supermarktondernemers voor of vleesvervangers niet zoveel duurder zouden moeten zijn als vlees? Dat is immers een boodschap waar Het Financieele Dagblad een tijdje eerder mee kwam. Het punt is dan: we willen de consumptie van vlees verminderen, omdat we de milieubelasting van het fokken en houden van beesten willen verminderen en omdat we zodoende het dierenleed verminderen. Maar uit het oogpunt van ‘mensen met een overtuiging gaan voorbij aan een hoge prijs’ is er een situatie ontstaan waarbij al dat bewerkte soja in de vorm van vleesvervangers peperduur is. Terwijl het gewoon soja is. En omdat de supermarkt van oudsher flink met elkaar concurreren met vlees, is de situatie ontstaan dat vlees soms spotgoedkoop is en vleesvervangers flink duur. Terwijl dat uit het oogpunt van verduurzaming juist andersom zou moeten zijn. Best wel een taak: probeer je maar eens een paar maanden verderop dit jaar voor te stellen zonder dat Albert Heijn, Jumbo, Plus, Dirk, Lidl, Aldi etc., etc. níet smijten met barbecuepakketten die voor een lage vleesprijs zorgen. Terwijl die A-merken als De Vegetarische Slager, Garden Gourmet, Vivera en Beyond Meat dus gewoon stukken minder duur zouden moeten zijn. Begrijpelijke redenering.

En dan wordt die kwestie aan dat ondernemerspanel voorgelegd, met als aanleiding dat Ochama (de webwinkel van JD.com, sinds kort in Nederland actief) vorige week bekendmaakte dat het prijsverschil tussen vlees en vleesvervangers heeft opgeheven. (voor zover dat trouwens duidelijk is: moet je als consument dan een hamburger van De Vegetarische Slager vergelijken met een reguliere hamburger? Zoiets?) En dan komen er ondernemers van Plus en Spar en franchisers van Albert Heijn aan bod. En dan zegt er een: “Ja, doe maar omhoog. Goed voor de marge.”

Nou, dat nemen we de persoon (die verder niet bij naam en toenaam genoemd wordt) echt niet kwalijk. Er zijn altijd wel momenten waarop een grotere kwestie aan bod komt en waarbij je dan toch even alleen aan je eigen gewin denkt, al te menselijk. Maar niettemin; dáár is een verhoging van de vleesprijs juist niet voor bedoeld. Een verhoging van de vleesprijzen komt de overstap op plantaardige alternatieven ten goede, en daarmee die genoemde vermindering van milieubelasting en dierenleed. En niet de eigen portemonnee. Nee, die extra marge zou juist moeten gaan naar: meer leefruimte voor koe, varken en kip. En geen onderdeel van de vermogensopbouw van de retail zelf. Ook niet van een individuele supermarktondernemer. Zelfs als die het wellicht moeilijk heeft.