Holland Food Group: na H&P-supermarkt meteen Hagelswag

0
Leestijd: 2 minuten

Holland Food Group heeft via dochter Verbruggen Food Group een meerderheidsbelang in het hagelslagmerk Hagelswag genomen.

Terwijl in de levensmiddelensector niets of nauwelijks overgenomen wordt (ook wel lekker rustig voor iedereen), timmert Holland Food Group maar aan de weg. Afgelopen zaterdag stond in Distrifood nog een artikel met Erik Lanting, van de op Duitse consumenten gerichte supermarkt H&P, in Siebengewald: hij stopt met H&P, hij heeft deze ruime supermarkt in het kleine plaatsje Siebengewald verkocht. Aan Holland Food Group. En die wil van H&P een 2 Brüder maken. Dat moet dan begin volgend jaar z’n beslag krijgen en dat is dan na de 2 Brüder van Venlo en de afgelopen voorjaar geopende 2 Brüder in Enschede de derde 2 Brüder.

Holland Food Group zint namelijk op een hele keten van 2 Brüder-vestigingen langs de Duitse grens, zo’n tien vestigingen. Maar Versluis beperkt dat niet tot Nederland, het zou in België bij de Duitse grens kunnen zijn, of Luxemburg…

Holland Food Group heeft daarmee nu drie op Duitse consumenten gerichte winkels. Daarnaast heeft het al enkele jaren de groothandel Verbruggen Food Group (voor horeca, groothandel en bedrijven, gevestigd in het Brabantse Mill). En op zijn beurt heeft groothandel Verbruggen Food Group een tijd geleden de zoetwarengroothandel Bos-Gooiland in Veenendaal overgenomen en daarna Lucullus, een groothandel in levensmiddelen voor de oosterse keuken.

Datzelfde Verbruggen heeft nu een meerderheidsbelang genomen in Hagelswag. Hagelswag is een bedrijf dat premiumhagelslag groot wil maken. Het is in 2016 opgericht door Lennart de Jong en Robbert Vos, die bij reclamebureaus in Amsterdam werkten, maar daarnaast wilden uitproberen of je een hagelslagmerk in de markt kunt zetten van echte goeie chocolade. Daar kwam als derde initiatiefnemer nog ene Allard Droste bij, die ‘niks met het chocolademerk Droste’ van doen heeft, maar die – zo vertelt hij het in een artikel in FoodPersonality van oktober 2017 – wel ooit probeerde om Droste over te nemen van het Duitse Hosta.

Hagelswag is dus aanbieder van premiumhagelslag (de oprichter spreken over ‘bonbonkwaliteit’), en in 2017 opende het drietal ook een ‘flagship’-winkel, maar een hele kleine dan, aan de Heisteeg in hartje Amsterdam. Het plan was: bijvoorbeeld hagelslag verkopen in wereldsteden als New York, naast thuismarkt Nederland. Nu – drie jaar verder – is Hagelswag in de horeca en in consumentenwinkels verkrijgbaar, in hotels, koffieketens en ook supermarkten: op 700 plekken.

Met Hagelswag wonnen Vos, De Jong en Droste een keer de jaarlijkse ‘Product Pitch’ van Albert Heijn. Vos en De Jong verklaren in het persbericht van Holland Food Group dat het besluit van dat meerderheidsbelang ertoe kan leiden dat Hagelswag meer aan Duitse consumenten kan worden verkocht. Maar ze noemen ook een land als Denemarken.
Er is niet gemeld voor hoeveel procent Verbruggen Food Group dat meerderheidsbelang nu heeft. Ook zijn er geen bedragen genoemd.