Ikea en e-commerce: logistiek juist anders dan AH en Jumbo

0
Leestijd: 2 minuten

Meubel- en woninginrichtingsketen Ikea is van plan om de winkels te gaan gebruiken voor e-commerce. Dat is behoorlijk in tegenstelling tot wat we doorgaans in de supermarktsector zien. Ikea maakte deze week bekend dat het zijn grote ‘woonwarenhuizen’ gaat gebruiken voor internetbestellingen. Tot nu toe was de operatie voor intetnetbestellingen afgezonderd van de Ikea-vestigingen waar consumenten als klant komen. Maar dat wil Ikea nu gaan veranderen.

Daarmee Zweedse woonwarenhuis voor een totaal andere richting dan wat we in de Nederlandse supermarktsector zien. Albert Heijn en Jumbo bouwen sinds enkele jaren gestaag aan een netwerk van ‘hubs’, ‘fulfilmentcentra’ en wellicht gebruiken ze er nog andere woorden voor, maar e-commerce is zoveel mogelijk gescheiden van de verkoop in supermarkten zelf. De uitzondering daar weer op is Plus, dat het order picken voor internetbestellingen van klanten weer via de winkels laat verlopen. En dat is in het geval van Plus ook wel begrijpelijk, want Plus is een coöperatie van ondernemers. En ondernemers willen niet dat een retailorganisatie de internetomzet bij hen in hun plaatselijke marktgebieden wegsnoept.

Bij Albert Heijn en de franchisenemers is dit al sinds jaar en dag een splijtzwam, bij Jumbo is er een regeling waarbij een franchiser van Jumbo een vergoeding krijgt voor internetomzet die uit zijn of haar plaatselijke marktgebied gerealiseerd wordt, dus ‘ten koste van zijn of haar Jumbo’. Niettemin bouwt Jumbo net zo hard aan zo’n netwerk van ‘hubs’ en ‘vervullingscentra’ (nou nog gekker, als je het letterlijk vertaalt) als AH.

Ikea blijkt nu een tegengestelde beweging te willen maken. Uiteraard is een Ikea-winkel en ook de verkoop bij Ikea onvergelijkbaar met supermarkten. Zelfs de grootste AH XL of Jumbo Foodmarkt is bij wijze van spreken nog niet eens de helft van een reguliere Ikea-vestiging. De aankoopbedragen zijn ook niet vergelijkbaar, en de frequentie waarmee iemand bij Ikea koop, wellicht nog het minst van alle.

Bij Ikea versus de supermarkt moeten we vooral denken aan het verschil tussen bvo en vvo: het magazijn. Zo klein mogelijk, is bij bijna elke winkelketen het devies. Maar met al die kasten en banken en tv-meubels en keukens ligt dat bij Ikea toch anders dan een supermarkt. En die grote magazijnruimten moeten nu ook e-commerceruimten gaan worden. Ook al doordat ook Ikea is gaan merken dat consumenten meer via internet kopen dan in een vestiging, zelfs al is dat voor velen een soort ‘dagje of middagje uit’.

Tolga Öncü, operationsverantwoordelijke bij de Ikea-holding, meldde deze week: ‘waarom zouden we nieuwe dc’s bouwen voor online-aankopen, als we ze ook vanuit de winkels kunnen verzenden?” Öncü denkt dat 30 tot 40% van alle winkels op termijn die dc-functie erbij zullen krijgen; dus deels afbouwen in vvo, en dat deel omvormen tot e-commercemagazijn, Het zou om een investering van € 3 miljard gaan. Maar in die € 3 miljard zit ook het plan om meer kleinere stadswinkels te gaan openen.

Het blijkt ook een duurzaamheids- en besparingsdoel te hebben: de rit van dc naar klant zou ongunstiger zijn dan de rit van vestiging naar klant, en dat scheelt in brandkosten, maar ook qua CO2-uitstoot. Een experiment in een Finse winkel leerde het bedrijf dat de levertijd gehalveerd werd en de bezorgkosten met 40% daalden.