Impressie SIAL

0

Dezer dagen wordt in Parijs weer de SIAL gehouden. FoodPersonality keek gisteren alvast rond en verzamelde impressies van ’s werelds grootste levensmiddelenbeurs. Van bijzondere (Nederlandse) inzendingen tot bekroonde internationale innovaties en van veganistisch tot volvette indulgence.

De start voor elke bezoeker: SIAL innovations, het paviljoen waar de meest interessante en bekroonde innovaties worden getoond. Het hart van de SIAL innovations vormde dit ‘Grand Prix’ bouwwerk. De verkozen producten zijn er in een speelse setting gepresenteerd aan het publiek.

Maar interessant zijn ook de ‘mini-student innovations’. Naast de innovaties van bedrijven worden door diverse landen de innovaties van studenten gepresenteerd. Te vinden tussen 5 en 6 komt eenieder langs dit schaakbord vol innovaties. Ook Nederlandse studenten hebben een plek weten te veroveren met hun inzending: spinazie-, broccoli- en wortelpannenkoeken.

Van Oordt Thee. We mochten er al even van proeven tijdens de jaarbijeenkomst van de FNLI, eerder deze maand. Jumbo heeft bij 120 winkels varianten opgenomen. Van Oordt hoopt met zijn aanwezigheid op de SIAL op meer. Welke (buitenlandse retailers zullen het voorbeeld van Jumbo volgen?

In de supermarkt – ehh stand – van Brand Masters worden passenten welkom geheten voor een goed gesprek. Menig standhouder haalt alles uit de kast om de bezoeker naar zijn stand te trekken. Wellicht werd daardoor minder op het aanbod gelet, maar een goed begin van een gesprek was zo gemaakt. Overigens gaven niet alle exposanten thuis op dag één van de SIAL. Zondagsrust, focus, drukte of anderszins. Wat de reden ook mag zijn, vanaf maandag is eenieder welkom op de stand van de Nederlandse kaasaanbieder Van Der Heiden.

Innoveren is moeilijk. En wil dat niet lukken, dan kun je je product nog altijd een noviteit noemen. Op zoek naar ‘noveltys’ was deze winnaar in meerdere opzichten interessant. De thee met alcohol was één van de winnaars in het rijtje SIAL innovations.

Protïne, vegan, biologisch en gemak combineren zorgt voor een ‘organic vegan protein spread’ van La Vida Vegan. In deze ene introductie komen de belangrijkste trends van dit jaar samen.

Nederlandse concurrentie voor Vivera: de Beyond Burger van Zandbergen. Een aantrekkelijke concurrent van de bekende Vivera-producten. Zandbergen is verkozen tot SIAL innovation met deze plantaardige Beyond Burger.

Met drie lagen, verschillende toppings en het bekende gezicht van Rudolph van Veen komt Roerink Food Family met dit prettig gepresenteerde dessert. Niks vegan, gewoon genieten.

Ook pure indulgence: Urban Share Steak Burger van Veal Creations. De droom van elke vleesliefhebber. Een 1,5 kilogram (!) Urban Share Steak Burger van Veal Creations. Wij gaan ervan uit dat het de bedoeling is deze te delen met familie of vrienden.

In categorie bijzonder: deze Agave-spread met een keur aan additionele smaakjes heeft een lage glycemische index en is door de SIAL geselecteerd vanwege de goede textuur voor smeren en viel letterlijk en figuurlijk in de smaak bij de jury.

Bettine Hoeve maakt slim gebruik van de wanden waardoor een aantrekkelijke stand ontstaat. Laat de bezoekers maar komen, toch Rico?

BioBandits is op zoek naar afnemers voor vernieuwende bietenketchup zonder toegevoegde suiker. Vers van de pers en nog niet te vinden in de Nederlandse retail naar het lijkt. Aan de smaak ligt het niet (N=1, red.). We zijn benieuwd welke retailer dit als eerste in het assortiment gaat opnemen.

BIP kiest ervoor om bezoekers buiten de deur te houden. Nee, nieuwsgierig te maken. Met een grotendeels afgesloten stand krijg je al snel de aandrang om de kleurige merkenwereld van binnen te bekijken.

Ook zo’n trendfood: guacamole. Deze Guacabites van Salud Foodgroup combineren diverse trends. Het aantal op avocado gebaseerde producten is groots te noemen op deze editie van de SIAL.

De stand van Boboli nodigt uit om naast een goed gesprek te proeven van alle producten uit het imposante assortiment.

Sommige bedrijven weten niet precies wat te communiceren en kiezen daarom maar niet.

Bij de Vandrie Group was het een drukte van jewelste. Alle tafeltjes waren bezet met smikkelende bezoekers en standbemanning. Kalfsvlees van VanDrie gaat sinds kort ook naar China.

 

Elke stand van het grote Holland-paviljoen is te herkennen aan eenzelfde soort banier. Wel zo handig.

Het nieuwe is er alweer een beetje af, maar insecten blijven het eten van de toekomst, wordt ons weer voorgehouden. Op het foodtech-deel wordt je meegenomen naar de toekomst, waar insecten eten volgens vele de normaalste zaak van de wereld wordt. Nou ja, in grote delen van de wereld is dat al heel lang zo.