Inflatie als splijtzwam retail versus leverancier
Inflatie als splijtzwam retail versus leverancier Shelflife

Inflatie als splijtzwam retail versus leverancier

· leestijd 1 minuut Algemeen

Supermarkten zijn wantrouwig jegens hun leveranciers dezer dagen, als het gaat om prijsverhogingen. De coronapandemie heeft weliswaar bij elk denkbaar aspect voor inflatie gezorgd, maar supermarkten vinden dat met name grote A-merkartikelfabrikanten de prijzen zozeer verhogen dat dat niet meer vanuit de inflatie verklaarbaar zou zijn.

Dat blijkt uit een rondgang door Het Financieele Dagblad eerder deze week. Wat zijn de laatste cijfers hieromtrent? De inflatie is niet alleen maar een kwestie van gestegen energiekosten. Voor de consument is ook voeding een inflatiekwestie. ‘Boodschappen zijn enorm duur geworden’, aldus een vrouw die bij een supermarkt boodschappen ging doen, in een item hierover in een bulletin van het NOS-journaal.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zijn ‘consumentengoederen’ afgelopen december 5,7% duurder dan december 2020. In november van afgelopen jaar was de inflatie 5,2%, en over geheel 2021 was dat 2,7%. Maar ‘voeding’ was in december ook onderhevig aan inflatie, 2,6% duurder dan december 2020. En dat zit – aldus het CBS – vooral in agf (zie ook de AGF Monitor van deze week) en vlees.

Maar energie blijft een veel grotere factor. Motorbrandstof was in december 27,8% duurder dan een jaar eerder, bijvoorbeeld. En die ontwikkeling zorgt voor onderhandelingsstress tussen supermarkten en leveranciers. In het artikel van Het Financieele Dagblad komt Vomar-directeur Aart van Haren aan het woord. “Een aantal grote fabrikanten, A-merken met name, probeert voor zichzelf een klein plusje te creëren. Je snapt dat we daarvoor niet staan te applaudisseren.”

Verder komt ook cfo Ton van Veen aan het woord. “We proberen terughouden te zijn met prijsverhogingen. Maar het is een illusie dat we die eeuwig kunnen blijven uitstellen. Ik had in 2020 een nettowinstmarge van ongeveer 2%. Dan kan ik geen kostprijsstijging van 5% absorberen. Dan houdt het gauw op.” Ook komt een woordvoerder van Albert Heijn aan bod, niet bij naam genoemd: “In enkele gesprekken merken we dit jaar dat grotere A-merkleveranciers extra prijsverhogingen willen doorvoeren.”

Genoemde krant merkt er bij op dat geen formule zomaar prijsverhogingen wil accepteren. Anders gezegd: niemand wil de eerste zijn die de prijzen merkbaar verhoogt, want dat kan verlies van klanten en dus verlies van volume en marktaandeel tot gevolg hebben.

Food- & agro-expert Sebastiaan Schreijen van Rabobank wijst erop dat in deze periode zowel de prijzen van energie als die van grondstoffen stijgt, en dat is wel vaker voorgekomen, maar nu is dat: tegelijk. “Van transport tot verpakking tot personeel.”

Ook ceo Michiel Muller van Picnic komt aan bod: die wijst erop dat niet de grondstof duurder kan zijn, maar bijvoorbeeld het transport. “De vraag daarna is hoe we de pijn verdelen. En je moet ook afspreken hoe snel de prijs weer omlaag gaat als de situatie verandert.”

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.