ING: Supermarkt en consument moeten prijsstijgingen accepteren
ING: Supermarkt en consument moeten prijsstijgingen accepteren Shelflife

ING: Supermarkt en consument moeten prijsstijgingen accepteren

Algemeen

De prijzen voor oliehoudende zaden en granen zijn op de internationale markten fors gestegen als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Voor bakkerijen zijn deze prijsstijgingen slecht nieuws. Vorig jaar hebben zij door corona ook al forse prijsverhogingen voor de kiezen gekregen. Het doorbelasten van prijsstijgingen aan supermarkt en consument is nu de enige werkbare oplossing, stelt ING.

Niet alleen de grondstofprijzen, ook de energielasten zijn sinds vorig jaar sterk gestegen in de voedingsindustrie. Veel bakkerijen hebben contracten met supermarkten lopen waar ze niet onderuit kunnen. Zelfs wanneer supermarkten meer gaan betalen zal dat niet genoeg zijn om de totale kosten te dekken. De prijs van bakkerijproducten moet daarom fors omhoog om te zorgen dat marges bij bakkerijen niet verdampen en de winstgevendheid weer kan herstellen.

“‘Contract is contract’ gaat onder extreme omstandigheden zoals nu het geval is niet langer meer op. De producent verdient een faire vergoeding, maar moet kostenstijgingen wel goed kunnen uitleggen. Als een soort open calculatie voor maximale transparantie. Daarnaast kunnen supermarkten hierin de helpende hand bieden door extreme prijsstijgingen van één product te spreiden over een breder assortiment. Dit is geen prettige boodschap voor de consument. Toch kan alleen door samenwerking de voedselketen in Nederland, ook onder extreme omstandigheden, in stand worden gehouden”, aldus sectorspecialist Food Ceel Elemans van ING.

Hoewel Elemans specifiek over bakkerijen spreekt, geldt zijn opmerking in principe voor de gehele voedingsindustrie. Vrijwel alle bedrijven hebben immers te maken met sterk gestegen energieprijzen. En ook de grondstofprijzen stijgen stijgen over een breed front, al zijn de prijsstijgingen van oliehoudende zaden en granen momenteel extreem.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.